Page 26 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 26

4





                HOOFDSTUK 4




              Inkijkexemplaar
           4.     Social media strategie


           In vorige hoofdstukken hebben we gezien dat we social media op talloze manieren actief kunnen inzetten.
           We hebben ook gezien dat als je dat als je dat doet, er grote hoeveelheden content nodig zijn. Het produ-
           ceren van grote hoeveelheden content is alleen mogelijk als er een social media strategie is. Een social media  Social media strategie
           strategie is een plan op hoofdlijnen dat in principe meerdere jaren mee kan gaan, maar elk jaar een update
           krijgt. In dit hoofdstuk bespreken we de strategie. Een social media strategie maakt altijd deel uit van de
           marketing strategie van een bedrijf of organisatie.



           4.1    Social media actief inzetten


           We hebben al gezien dat je veel post als je social media actief inzet. In deze paragraaf gaan we hier verder
           op in en zien we hoe succesvol dit kan zijn.


           Als je social media actief inzet, betekent dit dat je meerdere keren per week moet posten en dat weken,
           maanden of zelfs enkele jaren achter elkaar! Bedrijven doen dit omdat veel gebruikers van betreffende plat-
           formen interesse hebben in de content die ze plaatsen. Dit is gebleken uit een onderzoek dat Sprout Social
           heeft uitgevoerd. In de volgende afbeelding zien we de resultaten. Op alle platformen volgen consumenten
           bepaalde brands of merken, maar er zijn wel hele grote verschillen tussen de platformen. We zien dat 78%
           van de consumenten brands op Facebook volgen, terwijl slechts 16% dit op LinkedIn doet.



                         Deel van de consumenten
                         die het platform volgen.  Facebook              YouTube
                         Deel van deze consumenten
                         die het brand volgen.
                                               78%          87%          47%          74%
                  Instagram                    Twitter                   Snapchat


                  57%        68%               36%      50%              20%   42%
                  Pinterest                    TikTok                    LinkedIn


                  20%  37%                     22%  36%                  16% 29%
                  Overzicht van de mate waarin consumenten brands volgen op de betreffende platformen.
                  Voorbeeld Instagram: 68% van de consumenten gebruikt Instagram, 57% volgt een brand.


           4.2    De social media strategie toepassen



           Een social media strategie bestaat vaak uit twee delen of niveau's. Het eerste deel is de hoofdstrategie, een  Hoofdstrategie

           overkoepelende strategie op hoofdlijnen. Binnen zo'n strategie worden er dan verschillende social media
           campagnes gevoerd. Er lopen meerdere campagnes gelijktijdig door gebruik te maken van de verschillende  Social media campagne
           applicaties. Voor elke social media campagne wordt een nieuw plan gemaakt.





                                                                                                          33
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31