Page 29 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 29

5







           Vormen van content bij content marketing
           Bij content marketing kunnen meerdere vormen van content worden ingezet. Ze hebben allemaal gemeen
           dat ze veel informatie kunnen bevatten. De content hoeft overigens niet altijd online content te zijn, ook
              Inkijkexemplaar
           offline content kan deel uitmaken van deze strategie. We noemen de volgende:

            •   Webpagina’s                   •   E-books
            •   White papers                  •   Checklists
            •   Infographics                  •   Case studies
            •   Podcasts                      •   User generated content
            •   Videos                        •   Testimonials
            •   Blogs                         •   Reviews
            •   Nieuwsbrieven                 •   How- to Guides

           Promoten van content
           Als je fantastische content hebt gemaakt, dan wil je dat deze content wel wordt gevonden. De content op je
           website maak je vindbaar met goede SEO. Social media campagnes kun je gebruiken om de content te pro-
           moten, net als advertentiecampagnes.


           Niet gemakkelijk
           Content marketing is niet gemakkelijk. Je moet in staat zijn om op gezette tijden hoogwaardige content te
           maken. Dat hoeft niet zoals bij social media campagnes enkele keren per week. Soms is één keer per maand
           voldoende, of één keer per twee maanden. Naast het produceren van content moet er ook een promo-
           tiestrategie worden opgezet. Er zal immers intensief moeten worden gepromoot om voldoende gebruikers
           te bereiken en geïnteresseerd te krijgen.


           Doelgroepen en peronas
           Bij het maken van content houden we rekening met onze doelgroep. In een eerder hoofdstuk hebben we het
           begrip doelgroep op basis van segmentatiecriteria al uitgelegd. Ook zijn we daarbij ingegeaan op het begrip
           persona. Een persona bestaat uit een groep klanten die vergelijkbaar is qua gedrag, interesses en gebruikte
           media. Het helpt ons om de juiste content via de relevante social media kanalen te verspreiden.



           5.2    Content creatie



           Het creëren van grote hoeveelheden kwalitatief goede content, is alleen succesvol als je dit planmatig en
           structureel aanpakt. Veel bedrijven ontwikkelen daarom een content strategie of een content marketingplan.  Content strategie
           Het planmatig opzetten van een content strategie, stelt bedrijven bovendien in staat om budgetten en  Content marketingplan
           resources te reserveren en meetsystemen op te zetten. Daarnaast kan men beter controle houden over de
           kwaliteit van de content.


           De kwaliteit van je content is de sleutel tot succes. Succes is meetbaar en tastbaar. Het bedrijf Sprout Social
           heeft onderzoek gedaan naar wat gebruikers ervaren bij posts van bedrijven. De uitkomsten zijn opvallend:
           •   46% van de gebruikers noemt een merknaam in hun posts.
           •   55% van de gebruikers verwacht een reactie na het noemen van een merk.
           •   71% ontvolgd een merk als het merk te vaak producten promoot.





                                                                                                          41
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34