Page 29 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 29
5
Vormen van content bij content marketing
Bij content marketing kunnen meerdere vormen van content worden ingezet. Ze hebben allemaal gemeen
dat ze veel informatie kunnen bevatten. De content hoeft overigens niet altijd online content te zijn, ook
Inkijkexemplaar
offline content kan deel uitmaken van deze strategie. We noemen de volgende:
• Webpagina’s • E-books
• White papers • Checklists
• Infographics • Case studies
• Podcasts • User generated content
• Videos • Testimonials
• Blogs • Reviews
• Nieuwsbrieven • How- to Guides
Promoten van content
Als je fantastische content hebt gemaakt, dan wil je dat deze content wel wordt gevonden. De content op je
website maak je vindbaar met goede SEO. Social media campagnes kun je gebruiken om de content te pro-
moten, net als advertentiecampagnes.
Niet gemakkelijk
Content marketing is niet gemakkelijk. Je moet in staat zijn om op gezette tijden hoogwaardige content te
maken. Dat hoeft niet zoals bij social media campagnes enkele keren per week. Soms is één keer per maand
voldoende, of één keer per twee maanden. Naast het produceren van content moet er ook een promo-
tiestrategie worden opgezet. Er zal immers intensief moeten worden gepromoot om voldoende gebruikers
te bereiken en geïnteresseerd te krijgen.
Doelgroepen en peronas
Bij het maken van content houden we rekening met onze doelgroep. In een eerder hoofdstuk hebben we het
begrip doelgroep op basis van segmentatiecriteria al uitgelegd. Ook zijn we daarbij ingegeaan op het begrip
persona. Een persona bestaat uit een groep klanten die vergelijkbaar is qua gedrag, interesses en gebruikte
media. Het helpt ons om de juiste content via de relevante social media kanalen te verspreiden.
5.2 Content creatie
Het creëren van grote hoeveelheden kwalitatief goede content, is alleen succesvol als je dit planmatig en
structureel aanpakt. Veel bedrijven ontwikkelen daarom een content strategie of een content marketingplan. Content strategie
Het planmatig opzetten van een content strategie, stelt bedrijven bovendien in staat om budgetten en Content marketingplan
resources te reserveren en meetsystemen op te zetten. Daarnaast kan men beter controle houden over de
kwaliteit van de content.
De kwaliteit van je content is de sleutel tot succes. Succes is meetbaar en tastbaar. Het bedrijf Sprout Social
heeft onderzoek gedaan naar wat gebruikers ervaren bij posts van bedrijven. De uitkomsten zijn opvallend:
• 46% van de gebruikers noemt een merknaam in hun posts.
• 55% van de gebruikers verwacht een reactie na het noemen van een merk.
• 71% ontvolgd een merk als het merk te vaak producten promoot.
41