Page 27 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 27
4
Schematisch ziet dat er zo uit
Inkijkexemplaar
Hoofdstrategie Social Media
Social Media campagnes
Social Selling White Paper
Ad campagnes White Paper Twitter
Instagram Facebook
Branding campagne Black Friday campagne Moederdag campagne
Facebook Facebook /Instragram Facebook
Hoofdstrategie social media en de individuele campagnes.
De campagnes kunnen kortlopend of langlopend zijn.
Een hoofdstrategie kan lang mee gaan, soms meerdere jaren. De social media campagnes die deel uit maken
van de hoofdstrategie gaan veel minder lang mee, soms maar enkele maanden. Bedrijven kunnen natuur-
lijk meerdere hoofdstrategiën hebben.
4.3 De hoofdstrategie opzetten
Doelstellingen In de hoofdstrategie worden algemene doelstellingen geformuleerd en wordt in grote lijnen vastgelegd hoe
deze doelstellingen moeten worden gerealiseerd. Er wordt aandacht besteed aan de mensen en middelen
(budget, techniek) die nodig zijn en er wordt een keuze gemaakt voor de social media kanalen die worden
ingezet. Deze laatste keuze is vooral afhankelijk van de vraag welke kanalen je klanten het meest
gebruiken.
Doelstellingen van de hoofdstrategie
Bij het opzetten van een hoofdstrategie kijken we naar andere doelstellingen dan bij het uitvoeren van cam-
pagnes. Veel gebruikte doelstellingen zijn:
• Verhogen bezoekersverkeer naar de website.
• Meer bezoek aan de fysieke winkel.
• Branding en merkbekendheid.
• Verhoging klantbetrokkenheid.
• Vergroten klanttevredenheid.
• Verkoopleads genereren.
• Klantenservice.
• Verkoop.
• Ondersteuning content marketing.
34