Page 27 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 27

4







                        Schematisch ziet dat er zo uit


              Inkijkexemplaar
                                                      Hoofdstrategie Social Media

                                Social Media campagnes

                                                   Social Selling                                 White Paper
                          Ad campagnes                                  White Paper Twitter
                                                   Instagram                                      Facebook


                                     Branding campagne     Black Friday campagne  Moederdag campagne
                                     Facebook              Facebook /Instragram   Facebook


                                           Hoofdstrategie social media en de individuele campagnes.
                                             De campagnes kunnen kortlopend of langlopend zijn.


                        Een hoofdstrategie kan lang mee gaan, soms meerdere jaren. De social media campagnes die deel uit maken
                        van de hoofdstrategie gaan veel minder lang mee, soms maar enkele maanden. Bedrijven kunnen natuur-
                        lijk meerdere hoofdstrategiën hebben.



                        4.3    De hoofdstrategie opzetten


   Doelstellingen       In de hoofdstrategie worden algemene doelstellingen geformuleerd en wordt in grote lijnen vastgelegd hoe
                        deze doelstellingen moeten worden gerealiseerd. Er wordt aandacht besteed aan de mensen en middelen
                        (budget, techniek) die nodig zijn en er wordt een keuze gemaakt voor de social media kanalen die worden
                        ingezet.  Deze  laatste  keuze  is  vooral  afhankelijk  van  de  vraag  welke  kanalen  je  klanten  het  meest
                        gebruiken.

                        Doelstellingen van de hoofdstrategie
                        Bij het opzetten van een hoofdstrategie kijken we naar andere doelstellingen dan bij het uitvoeren van cam-
                        pagnes. Veel gebruikte doelstellingen zijn:


                        •   Verhogen bezoekersverkeer naar de website.
                        •   Meer bezoek aan de fysieke winkel.
                        •   Branding en merkbekendheid.
                        •   Verhoging klantbetrokkenheid.
                        •   Vergroten klanttevredenheid.
                        •   Verkoopleads genereren.
                        •   Klantenservice.
                        •   Verkoop.
                        •   Ondersteuning content marketing.












             34
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32