Page 23 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 23
3
HOOFDSTUK 3
Inkijkexemplaar
3. Segmenteren
Segmenteren Een belangrijk begrip in de marketing is segmentatie. Segmenteren betekent dat je de markt, ofwel je (poten-
tiële) klanten, opdeelt in één of meer doelgroepen. Iedere doelgroep heeft dan zijn eigen onderscheidende
eigenschappen of kenmerken. Ook in de social media segmenteer je de markt en soms gebruik je daarbij de
traditionele segmentatie methodes. We zien deze hieronder.
3.1 Segmentatiecriteria
Als je de markt opdeelt in doelgroepen, de segmenten genoemd, dan kun je dat doen op basis van verschil-
lende kenmerken van die bezoekers of klanten. De kenmerken of criteria die je gebruikt noem je met een
Segmentatiecriteria mooi woord "segmentatiecriteria". Binnen de traditionele marketing onderscheiden we de volgende seg-
mentatiecriteria. Later gaan we kijken naar specifieke segmentatiemogelijkheden voor social media.
Geografische criteria Geografische criteria
Dit is een aloude vorm van segmenteren, namelijk op basis van bijvoorbeeld plaats, streek, land of
provincie.
Demografische criteria Demografische criteria
Ook deze criteria worden al sinds lange tijd gebruikt. Hierbij wordt gesegmenteerd op eigenschap-
pen als leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, religie en gezinsgrootte.
Economische criteria Economische criteria
We maken hierbij onderscheid door te kijken naar de hoogte van het inkomen en de besteding van
mensen.
Psychologische criteria Psychologische criteria
Hierbij wordt gekeken naar interesses van mensen. Je kunt hier denken aan sport, hobby of bepaal-
de bezigheden van mensen. Deze criteria zijn het in het algmeen het moeilijkst meetbaar, echter
beschikken social media applicaties over veel bruikbare informatie (voor advertentiedoeleinden).
Segmenten moeten echt bestaan
Segmenten zijn alleen van belang als ze echt bestaan, als je ze kunt meten (hoeveel zijn het er?) en je ze
kunt bereiken (waar zitten ze?). Zelf een segment bedenken kan, maar dan moeten ze aan de genoemde
voorwaarden voldoen. Bij social media gelden de segmenten en voorwaarden ook. Het is alleen zo dat niet
alle segmenten van toepassing zijn op alle social media, en bovendien kun je in de social media veel verder
gaan met het creëren van segmenten.
28