Page 18 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 18

1







           1.2.2  Privacy
           Een punt dat veel invloed heeft op de toekomst van de social media is privacy. Alle social media verzamelen
           grote hoeveelheden persoonlijke informatie die o.a. wordt gebruikt voor advertentie doelgroepen en het  Privacy
              Inkijkexemplaar
           selecteren van posts die worden geplaatst. Er is veel wetgeving die gericht is op transparantie en de bescher-
           ming van persoonlijke gegevens, maar velen vinden dat niet ver genoeg gaan en willen meer wetgeving.
           Een aantal social media hebben problemen met hun reputatie. Van TikTok zeggen sommigen dat de Chinese
           overheid privacy gegevens van TikTok opslaat. Meerdere overheden wereldwijd hebben hun medewerkers
           daarom verboden om TikTok op hun werktelefoon op te slaan!


           Viral
           Soms gebruiken bedrijven en organisaties social media omdat berichten “viral” kunnen gaan. Een bericht  Viral
           dat viraal gaat, heeft zich heel snel verspreid. Viral kennen we van virusinfectie, een infectie veroorzaakt
           door een virus. Dat virussen kunnen zich snel verspreiden weten we. Corona werd ook veroorzaakt door een
           virus!



           1.3    De algoritmen



           Bij websites en social media apps wordt er vaak gesproken over algoritmen. In deze paragraaf duiken we
           hier verder in.

           De informatie die we krijgen (zoals nieuws feeds) komen niet toevallig op je tijdlijn . Apps gebruiken alle
                                                                                4
           informatie die ze over je kunnen vinden uit je profiel, je tijdlijn en de apps en sites die je bezoekt, om te
           begrijpen waar je belangstelling voor hebt. Al deze informatie wordt geplaatst in een wiskundige formule en
           deze formule bepaalt uiteindelijk welke informatie je te zien krijgt. Deze wiskundige formules noemen we
           ook wel de “algoritmen”.                                                                Algoritmen


           Een social media app bepaalt dus aan de hand van een set regels en de signalen  vanuit de gebruiker welk
                                                                            5
           bericht je te zien krijgt. Alles is verpakt in wiskundige formules, de algoritmen.

           Omdat iedereen anders is, zijn de signalen bij iedereen anders en krijgt iedereen andere posts te zien.
           Een voorbeeld zijn de “signalen” die je zelf geeft bij het gebruik van bepaalde applicaties. Als je veel video’s
           bekijkt over katten, zal het algoritme hier rekening mee houden en je meer video’s over katten laten zien.
           Je hebt immers “aangegeven” dat je hier belangstelling voor hebt.













           4: Alle berichten worden die worden geplaatst op social media apps worden op basis van tijd en datum gepresenteerd. Dit is de tijdlijn.
           5: Een signaal is een soort teken of melding die leveranciers van apps ontvangen over het gebruik van de app en gaan vaak over de
           gebruiker. De signalen worden gebruikt voor allerlei doeleinden, waaronder de ranking van websites en het plaatsen van posts. Niet
           alle signalen zijn even sterk, waardoor applicaties niet altijd weten wat er bedoeld wordt.




                                                                                                          17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23