Page 14 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 14
1
Na 2000 treedt er opnieuw een versnelling op. De techniek ontwikkelt zich razendsnel en wordt voor grote
groepen toegankelijk. Breedbandinternet komt beschikbaar. In 2003 zien MySpace en Wordpress het daglicht,
en tenslotte in 2004 worden Facebook en Twitter opgericht.
Inkijkexemplaar
Opmerkelijk is dat bijna geen van de initiatieven uit de begindagen van social media commerciële doelstellingen
hadden. De applicaties werden ontwikkeld door individuen en groepen die een goed idee hadden, maar over
verdienmodellen werd niet of nauwelijks nagedacht.
Ook nu nog zien we dat verdienmodellen van nieuwe applicaties zich pas uitkristalliseren nadat het initiatief
2
gelanceerd is. Hetzelfde gebeurt met het gebruik van social media voor bedrijven. Het gebruik van social
media voor bedrijven en het ontwikkelen van strategieën m.b.t. de inzet hiervan ontwikkelt zich als onderdeel
van een groeiend ecosysteem waar alles met elkaar verbonden is.
1.1.4 Social media op 4 manieren gebruiken
Bedrijven kunnen social media op vier manieren inzetten voor wat betreft de intensiteit van het gebruik van Social media gebruik
social media. Het is belangrijk dat je je hier bewust van bent, omdat elke keuze grote consequenties kan
hebben. De vier manieren zijn:
Actief/effectief inzetten
Passief inzetten
Alleen monitoren
Niet inzetten
Social media actief/effectief inzetten
Wil je succesvol zijn met het inzetten van social media, dan moet je social media actief inzetten. Actief inzet-
ten betekent dat je rekening houdt met de specifieke eigenschappen van de social media applicatie en de
technische aspecten, en de marketingmogelijkheden volledig benut.
Bij het actief inzetten van de social media wil je een maximaal (commercieel) effect bereiken. Om dit te
bereiken moet je de meeste applicaties zeer intensief gebruiken. Voor Facebook betekent dit bijvoorbeeld
dat je elke 72 uur een bericht moet posten. Dat zijn dus minimaal 121 berichten per jaar! In de paragraaf
over Facebook leggen we uit waarom je Facebook zo intensief moet gebruiken om effectief te zijn.
Social media passief inzetten
Als je social media passief inzet, dan heb je bijvoorbeeld wel een Facebookpagina of een Twitteraccount, maar
je maakt geen gebruik van de specifieke eigenschappen van de applicaties. Je plaatst af en toe een bericht
en soms reageer je op een Tweet. Uit onderzoek is bekend dat de meeste bedrijven social media passief
inzetten. Veel van deze bedrijven zijn dan ook teleurgesteld over het feit dat social media weinig oplevert.
Alleen monitoren
Alleen "monitoren" betekent dat je de social media alleen gebruikt om te kijken hoe er over jouw bedrijf Monitoren
wordt geschreven en wat bijvoorbeeld je concurrenten doen. Je kunt ook monitoren om op de hoogte te
blijven van je vakgebied. Het zal duidelijk zijn dat deze manier van gebruik commercieel gezien niet zoveel
oplevert. Toch kan monitoren nuttig zijn. Monitoren levert altijd informatie en kennis op die later van pas
2 Een verdienmodel beschrijft hoe een bedrijf zijn geld verdient. Het verdienmodel van Facebook is het verkopen van advertenties. Het
businessmodel is het ontwikkelen en beheren van een social media applicatie.
13