Page 12 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 12

1







           Waarom zijn social media zo succesvol?
           We hebben gezien dat social media feitelijk nog maar enkele jaren bestaat. Toch hebben alle social media
           applicaties bij elkaar dagelijks meer dan 1 miljard gebruikers. Hoe is dit mogelijk? Een eenvoudig en alles
              Inkijkexemplaar
           omvattend antwoord is hier, in het kader van dit boek niet te geven, als dat al mogelijk zou zijn. We hebben
           echter wel een indicatie. In 1943 publiceerde Abraham Maslow “de hiërarchische ordening van de univer-
           sele behoeften van de mens”. Deze publicatie werd bekend als de piramide van Maslow die je in de volgen- Maslow
           de afbeelding kunt zien.




                                                         Zelf-
                                                  ontwikkeling

                                                 Erkenning door
                                                      anderen

                                              Behoefte aan sociaal contact

                                          Behoefte aan veiligheid en zekerheid


                                              Primaire levensbehoeften


                                        De behoeftehiërarchie van Maslow.

           Waarom wordt social media gebruikt?
           Mensen en bedrijven hebben allemaal hun eigen redenen om gebruik te maken van social media, toch zijn
           er een aantal drijfveren te noemen.


                1. Social media appelleren aan een natuurlijke behoefte van mensen: nieuwsgierigheid.
                a.  Nieuwsgierig naar ontwikkelingen op een vakgebied.
                b.  Nieuwsgierig naar het wel en wee van bekenden en beroemdheden.
                c.  Nieuwsgierig naar producten en diensten.


                2. Als een mens een voordeeltje kan krijgen zal hij dat niet snel weigeren.
                a.  Financiële voordelen in de vorm van kortingen (coupons).
                b.  Voordelen in de vorm van kennisvoorsprong (bijvoorbeeld t.o.v. collega’s).
                c.  Spelletjes spelen en prijzen winnen.


                3. Zien en gezien worden.
                a.  Sociale erkenning omdat je wordt opgemerkt, want je wordt bijvoorbeeld gevraagd ‘’Facebook
                   vriend’’ te worden.
                b.  Erkenning omdat je veel vrienden hebt.
                c.  Erkenning omdat je via social media je sociale status kunt laten zien.
                d.  Erkenning omdat je je kennis kunt etaleren.


           Er zijn natuurlijk talloze andere redenen waarom social media worden gebruikt, en bovendien zullen de rede-
           nen met de komst van nieuwe toepassingen veranderen. Zolang de toepassingen aansluiten bij de theorie
           van Maslow, zal er ruimte zijn voor nieuwe ontwikkelingen.





                                                                                                          11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17