Page 9 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 9
1
HOOFDSTUK 1
Inkijkexemplaar
1. Social media voor bedrijven en organisaties
1.1 Bedrijven zijn geen particulieren
Zoals is de inleiding is aangegeven kijken we in deze methode naar de inzet van social media door bedrij-
ven, in tegenstelling tot het privégebruik van social media. Als we het in dit boek hebben over bedrijven,
bedoelen we daarmee ook andere zakelijke instellingen, zoals overheden, politieke partijen of stichtingen.
Bedrijven gebruiken social media op een hele andere manier dan particulieren. We kunnen dit ook zien in
het overzicht van alle applicaties, die in veel gevallen met elkaar verbonden zijn. In de volgende afbeelding
kunnen we dit zien.
Inbound strategie
Social selling strategie
Bol.com Social branding strategie Klantenservice
Monitoring
Amazon Social media shopping Leadgenera�e
Marktplaats Branding
Datafeed Social Media
Booking.com strategie
Webcare
Pla�orm
strategie Omni-channel
Marke�ng automa�on
Channel managers
Automa�on
Content crea�e
Engagement
High Quality Page Website/shop Op�malisa�e
Content Conversie Analyse
strategie Usability POS
Kassa-app
Kassa systemen
Voorraadsysteem Google Analy�cs
Facebook Analy�cs
Ads Instagram Analy�cs
App marke�ng
Google Shopping E-mail
Google Ads/YouTube marke�ng
Facebook ads App Store Op�malisa�e
Pla�orm ads Na�ve-Hybride-PWA
Instagram ads/stories
Influencers
Affiliate marke�ng
Mail campagnes In social media methode
Loyaliteit
Alle applicaties die vaak in combinatie met elkaar worden gebruikt. De lijnen tussen de applicaties geven
weer dat deze applicaties met elkaar kunnen worden verbonden. Op alle niveaus en binnen de applicaties
kan er sprake zijn van marketing automation. Social media hebben een heel belangrijke rol.
8