Page 9 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 9

1





                             HOOFDSTUK 1




              Inkijkexemplaar
                        1.     Social media voor bedrijven en organisaties




                        1.1    Bedrijven zijn geen particulieren


                        Zoals is de inleiding is aangegeven kijken we in deze methode naar de inzet van social media door bedrij-
                        ven, in tegenstelling tot het privégebruik van social media. Als we het in dit boek hebben over bedrijven,
                        bedoelen we daarmee ook  andere zakelijke instellingen, zoals overheden, politieke partijen of stichtingen.

                        Bedrijven gebruiken social media op een hele andere manier dan particulieren. We kunnen dit ook zien in
                        het overzicht van alle applicaties, die in veel gevallen met elkaar verbonden zijn. In de volgende afbeelding
                        kunnen we dit zien.




                                                                      Inbound strategie
                                                                      Social selling strategie
                                Bol.com                               Social branding strategie  Klantenservice
                                                                                           Monitoring
                                Amazon                                Social media shopping  Leadgenera�e
                                Marktplaats                                                Branding
                                Datafeed                   Social Media
                                Booking.com                    strategie
                                                                               Webcare
                                            Pla�orm
                                            strategie                             Omni-channel
                                                                                  Marke�ng automa�on
                                                                                  Channel managers
                                                                                                  Automa�on
                          Content crea�e
                          Engagement
                          High Quality Page                  Website/shop  Op�malisa�e
                                      Content                              Conversie               Analyse
                                      strategie                            Usability    POS


                                                                                      Kassa-app
                                                                                      Kassa systemen
                                                                                      Voorraadsysteem  Google Analy�cs
                                                                                                  Facebook Analy�cs
                                             Ads                                                  Instagram Analy�cs
                                                                             App marke�ng
                            Google Shopping                 E-mail
                            Google Ads/YouTube              marke�ng
                            Facebook ads                                                   App Store Op�malisa�e
                            Pla�orm ads                                                    Na�ve-Hybride-PWA
                            Instagram ads/stories
                            Influencers
                            Affiliate marke�ng
                                                                    Mail campagnes        In social media methode
                                                                    Loyaliteit
                        Alle applicaties die vaak in combinatie met elkaar worden gebruikt. De lijnen tussen de applicaties geven
                        weer dat deze applicaties met elkaar kunnen worden verbonden. Op alle niveaus en binnen de applicaties
                        kan er sprake zijn van marketing automation. Social media hebben een heel belangrijke rol.












              8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14