Page 11 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 11
1
Opkomende apps Opkomende apps
Het overzicht geeft alleen het gebruik in Nederland, wereldwijd zijn er meer dan 100 apps. Er zijn altijd wel
een aantal opkomende apps en de toekomst zal leren of deze ook echt doorbreken. We noemen hierbij:
Inkijkexemplaar
Telegram. Dit lijkt op Whatsapp en wordt al veel gebruikt.
Mastodon . Dit lijkt op Twitter en is opkomend. Op een eigen pagina deel je berichten met de rest van de
wereld.
1.1.2 Specifieke kenmerken van social media
User generated Eén van de belangrijkste kenmerken van social media is dat de informatie die wordt verspreid “user generated”
is. Met “user” wordt de gebruiker bedoeld van een social media applicatie zoals bijvoorbeeld Twitter. Hierbij
moet je bedenken dat voordat social media aan de opmars begon, informatie vrijwel uitsluitend via
bedrijvenwebsites aan het publiek, de users, werd aangeboden. Dat kon ook niet anders. In de begindagen
van het internet was het bouwen van een website alleen weggelegd voor bedrijven met een fors budget en
veel technische kennis. Als particulier was het nog nauwelijks mogelijk om informatie (content) zelfstandig
op het internet te plaatsen. Dat werd pas mogelijk na de oprichting van de bekende social media applicaties.
Facebook werd opgericht in 2004, YouTube in 2005 en Twitter in 2006.
Door gebruikers gemaakte content is nog steeds de belangrijkste content, maar er is een ontwikkeling dat
de eigenaren van de applicaties zelf ook content ontwikkelen of inkopen en deze vervolgens publiceren.
Deze social media applicaties hadden en hebben 4 kenmerken die mede bepalend zijn voor het succes:
1: Er zijn geen technische drempels.
Iedereen kan zonder enige technische kennis gebruik maken van social media applicaties.
2: Hoog gebruikersgemak.
De makers van social media applicaties zijn erin geslaagd om de gebruiksvriendelijkheid op een hoog
niveau te brengen.
3: Het kost niets.
Er zijn geen financiële drempels voor gebruikers. Vrijwel alle social media zijn gratis in het gebruik, hoe-
wel daar langzamerhand wat verandering in komt.
4: Delen.
Wellicht een van de belangrijkste kenmerken is het feit dat de content makkelijk kan worden gedeeld
met anderen. Die ‘’anderen’’ kunnen mensen zijn binnen of buiten je eigen netwerk.
Alles ligt op straat, privacy bestaat niet
Privacy Een ander belangrijk kenmerk van social media is dat bijna alles wat gepubliceerd wordt, zich in de open-
baarheid bevindt of kan komen, zonder dat je daar controle over hebt. Dit kan ondanks het feit dat een deel
van de content verborgen zit achter wachtwoorden. Ga ervan uit dat privacy in de social media niet bestaat.
Een ander feit is dat de techniek het toelaat informatie razendsnel te verspreiden (of te delen). Je realiseert
je dat je de social media zeer bewust moet gebruiken.
10