Page 22 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 22

2







           •   Doen van een aankoop (de klant kent het bedrijf nog niet).
           •   Herhalingsaankoop.
           •   Vinden van informatie over het retour zenden van goederen.
              Inkijkexemplaar
           •   Vinden van openingstijden.
           •   Vinden en gebruiken van online gebruiksaanwijzingen.
           •   Inloggen in een applicatie.
           •   Zoeken naar een product of dienst.



           2.2    De customer experience en loyaliteit



           We gaan nog iets dieper in op de customer experience. De customer experience gaat over hoe de klant het  Customer experience
           “contact” met een bedrijf ervaart. Dit gaat verder dan customer service.


           Voorbeeld van customer experience
           Als je een bedrijf belt met een vraag en je wordt vriendelijk en vakkundig te woord gestaan, dan is dat goede
           customer service. De “klantervaring” gaat echter over alle ervaringen met het bedrijf, dus niet alleen over het
           bellen met de customer service, maar ook hoe de webshop en de Facebookpagina worden ervaren.


           Alle touchpoints doen mee! Het investeren in een goede klantervaring loont de moeite. Kijk maar eens naar
           de volgende cijfers :
                          6
                86% van de klanten zijn bereid meer te betalen voor een goede ervaring.
                Voor 73% van de klanten is de ervaring de belangrijkste factor bij een aankoopbeslissing.
                Volgens 65% van de klanten heeft een positieve ervaring tijdens het koopproces meer invloed dan
                een goede advertentie.


           Een andere studie laat zien dat de klantervaring belangrijker gaat worden dan prijs en product, als het gaat
           om het onderscheid tussen merken.


           Loyaliteit
           Omdat een groot deel van de klanten de ervaring mee laat tellen bij toekomstige koopbeslissingen, heeft
           de klantervaring een grote impact op de mate van loyaliteit. Klanten hebben minder de neiging om over te
           stappen naar de concurrent en loyale klanten worden vaak ambassadeurs van je bedrijf of merk. Bedenk
           wel dat een tevreden klant nog geen loyale klant is. Pas als er een emotionele connectie is met het bedrijf
           of merk, ontstaat loyaliteit.

           We kunnen twee typen loyaliteit onderscheiden: Actieve loyaliteit en passieve loyaliteit. Bij actieve loyali- Actieve loyaliteit
           teit zal de klant zich bij een nieuwe aankoop niet opnieuw gaan oriënteren. Hij koopt hetzelfde product  Passieve loyaliteit
           opnieuw. De groep die passief loyaal is, heeft sympathie voor het merk of product dat hij eerder heeft aan-
           gekocht, maar staat ook open voor andere merken. Deze groep zal zich opnieuw gaan oriënteren. De groep
           is groter dan de actief loyale groep. Om deze groep als klant te behouden, is het van belang deze potentiële
           klanten na de aankoop op een goede manier met touchpoints in aanraking te laten komen. Dit kan bijvoor-
           beeld door gebruik te maken van nieuwsbrief marketing.
           6  Bron: Superoffice.




                                                                                                          21
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27