Page 24 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 24
3
3.1.1 Social media segmenteren
Een belangrijk kenmerk van social media bij het maken van segmenten is de mogelijkheid om veel gedetail-
leerder te kunnen segmenteren. Social media applicaties verzamelen veel data (gegevens) waarmee nieu-
Inkijkexemplaar
we (micro)segmenten kunnen worden gemaakt. Data uit verschillende bronnen kan ook worden gekoppeld,
waardoor er nog meer mogelijkheden tot segmentatie ontstaan.
We geven een paar voorbeelden:
Geografische criteria gaan over "plaats". In de social media marketing mag je plaats zien als “applicatie”.
Waar zitten je klanten, op Instagram, Facebook, YouTube of TikTok? Social media segmentatie begint altijd
met deze vraag. Elke applicatie verzamelt data en deze data wordt (deels) aan de beheerders van de appli-
catie ter beschikking gesteld. Facebook is hier een goed voorbeeld van. Facebook verzamelt extreem veel
data over gebruikers. Met deze data creëert Facebook segmenten die adverteerders kunnen gebruiken om
hun advertenties te kunnen richten op bijvoorbeeld:
Jongeren tussen de 16-25 jaar die van sport houden.
Vrouwen tussen de 55-70 jaar die van tuinieren houden en in Groningen wonen.
In bovenstaand voorbeeld zijn geografische en demografische criteria gebruikt.
Bedrijven verzamelen zelf ook informatie, bijvoorbeeld via de eigen webshop. Een boekenwebshop kan een
segment maken van kopers die thrillers hebben gekocht. Omdat de kopers bekend zijn, kan dit segment wor-
den gebruikt bij de promotie van een nieuwe thriller.
100
90
80
70
Totaal gebruik (%) 50
60
40
30
20
10
0
15-19 jaar 20-39 jaar 40-64 jaar 65-79 jaar 80+ jaar
Whatsapp Facebook YouTube Instagram LinkedIn
Pinterest Twitter Snapchat TikTok
De grafiek laat het social media gebruik per leeftijdsgroep zien.
Dit kan een goede basis zijn om te segmenteren, maar verdere verfijning is meestal mogelijk en nodig.
3.1.2 Geen mens is hetzelfde: Personas
Als we onze doelgroep kennen, kunnen we een bepaalde klantervaring nastreven. Maar niet elke persoon
uit onze doelgroep is hetzelfde. We moeten zorgen voor een verfijning binnen onze doelgroep. Die verfij-
ning is mogelijk als we echt "in de huid kruipen" van die doelgroep.
29