Page 24 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 24

3







           3.1.1  Social media segmenteren
           Een belangrijk kenmerk van social media bij het maken van segmenten is de mogelijkheid om veel gedetail-
           leerder te kunnen segmenteren. Social media applicaties verzamelen veel data (gegevens) waarmee nieu-
              Inkijkexemplaar
           we (micro)segmenten kunnen worden gemaakt. Data uit verschillende bronnen kan ook worden gekoppeld,
           waardoor er nog meer mogelijkheden tot segmentatie ontstaan.

           We geven een paar voorbeelden:


           Geografische criteria gaan over "plaats". In de social media marketing mag je plaats zien als “applicatie”.
           Waar zitten je klanten, op Instagram, Facebook, YouTube of TikTok? Social media segmentatie begint altijd
           met deze vraag. Elke applicatie verzamelt data en deze data wordt (deels) aan de beheerders van de appli-
           catie ter beschikking gesteld. Facebook is hier een goed voorbeeld van. Facebook verzamelt extreem veel
           data over gebruikers. Met deze data creëert Facebook segmenten die adverteerders kunnen gebruiken om
           hun advertenties te kunnen richten op bijvoorbeeld:


                Jongeren tussen de 16-25 jaar die van sport houden.


                Vrouwen tussen de 55-70 jaar die van tuinieren houden en in Groningen wonen.


           In bovenstaand voorbeeld zijn geografische en demografische criteria gebruikt.
           Bedrijven verzamelen zelf ook informatie, bijvoorbeeld via de eigen webshop. Een boekenwebshop kan een
           segment maken van kopers die thrillers hebben gekocht. Omdat de kopers bekend zijn, kan dit segment wor-
           den gebruikt bij de promotie van een nieuwe thriller.

                          100
                          90
                          80
                          70
                         Totaal gebruik (%)  50
                          60

                          40
                          30
                          20
                          10
                           0
                                15-19 jaar  20-39 jaar  40-64 jaar  65-79 jaar  80+ jaar
                              Whatsapp    Facebook    YouTube     Instagram    LinkedIn
                              Pinterest   Twitter     Snapchat    TikTok
                             De grafiek laat het social media gebruik per leeftijdsgroep zien.
             Dit kan een goede basis zijn om te segmenteren, maar verdere verfijning is meestal mogelijk en nodig.


           3.1.2  Geen mens is hetzelfde: Personas
           Als we onze doelgroep kennen, kunnen we een bepaalde klantervaring nastreven. Maar niet elke persoon
           uit onze doelgroep is hetzelfde. We moeten zorgen voor een verfijning binnen onze doelgroep. Die verfij-
           ning is mogelijk als we echt "in de huid kruipen" van die doelgroep.






                                                                                                          29
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29