Page 28 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 28
5
HOOFDSTUK 5
Inkijkexemplaar
5. Content marketing en content creatie
Content Met content bedoelen we alle teksten, afbeeldingen, video's, infographics, GIF’s enz. die worden geplaatst
op websites, social media kanalen, advertenties en welke andere uiting dan ook. Goede content is één van
de belangrijkste redenen waarom gebruikers loyale gebruikers worden. Content is dan ook meer dan “vul-
ling” van je site of je social media kanalen. Content kan strategisch worden ingezet voor het bereiken van de
doelstellingen van de onderneming. In dit hoofdstuk bespreken we alle facetten van content.
5.1 Content en strategie
Zomaar content maken voor een social media campagne op basis van een ingeving kan een enkele keer werken,
maar op de langere termijn is dit niet houdbaar. Dat geldt ook voor het maken van content voor je website.
Zonder een goed plan zal het lastig zijn om doelstellingen te realiseren. Content is vaak onderdeel van een
plan, maar content zelf kan ook een plan zijn.
Content als onderdeel van een plan
Als je een social media strategie hebt met daarbij meerdere campagnes, dan maak je voor deze campagnes
passende content. Het doel van die content is het ondersteunen en succesvol maken van de campagnes.
Een kenmerk van content voor social media is dat je heel veel content nodig hebt. Je post immers meerde-
re keren per week en soms op meerdere kanalen gelijktijdig.
Als je content maakt voor een nieuwe website, dan baseer je de content op het SEO onderzoek dat is gedaan
voor de site. Je weet op basis hiervan wat het thema is van de verschillende pagina’s en je kent de doelgroe-
pen. De content voor webpagina’s is doorgaans statisch. Sommige content gaat jaren mee, heel anders dus
dan content voor social media campagnes.
5.1.1 Content marketing
Content is altijd een middel om een doel te bereiken. Een bijzondere manier om content als middel in te zet-
Content marketing ten is via “Content marketing”.
Bij content marketing wordt er op regelmatige basis, waardevolle en overtuigende content gemaakt. Het
doel daarbij is het opbouwen van een relatie met de gebruikers van deze content. Op deze manier ontstaat
er bij de gebruikers vertrouwen in het merk en het merk bouwt gezag op. De content heeft vaak een infor-
matief of educatief karakter. Directe verkoop of de promotie van producten is vrijwel nooit een onderdeel
van deze strategie. Het idee is dat als gebruikers tevreden zijn met de content, ze uiteindelijk vanzelf klant
worden. Het verzamelen van naam- en contactgegevens van gebruikers, is meestal wel een onderdeel van
die strategie. Met deze gegevens kunnen vervolgens gerichte promotionele acties worden uitgevoerd.
40