Page 25 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 25

3







                         In de huid kruipen
                         Als we in de huid kruipen van een bepaald type klant en proberen van deze klant te begrijpen wat voor hem
                         belangrijk is, aan welk type informatie behoefte is en wat hij bijvoorbeeld verstaat onder goede service, kun-
              Inkijkexemplaar
                         nen we content maken die precies op maat gemaakt is voor dit klanttype. Zo'n klanttype noemen we een
     Persona             Persona. Afhankelijk van het type bedrijf dat je bent of de producten of diensten die je verkoopt kun je meer-
                         dere Personas maken.


                         Goed gemaakte personas stellen ons in staat om effectiever doelgroepmarketing uit te voeren omdat ze
                         inspelen op specifieke behoeftes of gedrag van de klant.


                         In het voorbeeld vind je een profiel (ook wel persona card genoemd) van het persona Marloes, Hobby klus-
                         ser. Deze persona is gemaakt door een bouwmarkt. De bouwmarkt werkt met meerdere personas. Content,
                         waaronder nieuwsbrieven, worden voor de persona op maat gemaakt.



                                                                 Pro el Marloes:
                                                                  Hobby klusser

                                                               Marloes klust veel maar is
                                                               geen professional.

                                                   Klus voorkeur: Werken met hout

                                                   Online pro el:
                                                   Actief op klussites en social media,
                                                   neemt deel aan communities
                                                   Communicatievoorkeur:
                                                   Nieuwsbrief,  pushberichten
                                                   Interesse:
                                                   Klustips voor gevorderden, bij voorkeur
                                                   via video.


                         Persona card van Marloes. "Marloes" staat voor een groep klanten die veel klust maar geen professional is.


                         DMU
                         Overigens kan een persona ook bestaan uit een Decision Making Units (DMU) zoals we die bij B2B tegen-
    DMU                  komen. Een DMU is een groep mensen binnen een organisatie die de beslissing neemt. Zo’n DMU kan bestaan
                         uit bijvoorbeeld een inkoper, directeur en productiemedewerker.


                         Personalisatie
                         Bij personas maken we een persona card voor een groep met dezelfde behoefte. We kunnen echter nog
                         gerichter communiceren als we de naam van de klant kennen. In het eerdere voorbeeld van de boekenwebshop
                         zien we dat er gebruik is gemaakt van persoonlijke informatie die de koper heeft achtergelaten. Er zijn echter
                         nog vele andere manieren om online bezoekers te identificeren, bijvoorbeeld door het (onder voorwaarden)
                         vastleggen van het IP-adres van de bezoeker. Als we bezoekers kunnen identificeren, dan kan door het
                         verzamelen van gegevens over deze bezoeker inzicht worden verkregen in zijn behoeftes en voorkeuren.
     Personalisatie      Met deze gegevens kunnen we op maat gemaakte berichten communiceren. We noemen dit "personalisatie".
                         We gaan hier in een ander hoofdstuk verder op in.





             30
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30