Page 21 - Inkijkexemplaar-Social-Media-voor-het-MBO-9e-editie
P. 21

2







                        2.1.1  De belangrijkste klantreis, de aankoop
                        De aankoop van iets wordt door velen gezien als één van de belangrijkste customer journeys. Het is dan ook
                        van belang om heel goed te weten wat die reis inhoudt en hoe de reis wordt ervaren.
              Inkijkexemplaar

                        In veel gevallen verloopt een klantreis volgens een vast patroon. In dit patroon herkennen we bepaalde stap-
                        pen of fases. Deze fases hebben te maken met de beïnvloeding en beleving tijdens de reis. In het voorbeeld
                        hieronder zien we hoe dat eruit ziet.



                                                Social     Webshop                          DM
                       Display
                                           Winkel              App               Chat           Mond tot mond
                              Mond tot mond
                         Bewustwording      Overweging          Aankoop         Service        Loyaliteit

                                              Site
                             PR                              Mail                Mail               Social
                                 Ads            Touchpoint                   Mobile
                                      Mond op mond               Chat                             Herhalingsaankoop


                       5
                       4
                       3
                       2
                       1  Klantervaring

                                   De touchpoints en de fases die iemand tijdens de customer journey doorloopt.
                         Elke customer journey is weer anders. De emojis laten zien hoe de verschillende delen van de reis worden
                             ervaren. Deze emojis worden op basis van klantdata en bijvoorbeeld enquêtes samengesteld.


                        Fases in het aankoopproces
                        Veel aankoopprocessen doorlopen de fases zoals in het schema zijn aangegeven. De verschillende stappen
                        beginnen bij bewustwording en lopen via overweging, aankoop en service naar loyaliteit.
                        In de communicatie moet rekening worden gehouden met deze fases en de kleinere stappen die een iemand
                        zet. Een aanbieding zal in de bewustwordingsfase weinigen overtuigen. De klant is er immers nog niet aan toe.


                        Sales funnel
   Sales funnel         De eerste drie fases van de customer journey staan bekend als de "Sales funnel", de verkooptrechter. Kopers
                        nemen (vaak onbewust) deze stappen als ze een aankoop willen doen. De marketeer moet ervoor zorgen
                        dat de potentiële koper deze stappen ook daadwerkelijk kan doorlopen. In een ander hoofdstuk behande-
   AIDA                 len we het AIDA model. De sales funnel is namelijk afgeleid van het AIDA model.

                        Vele klantreizen
                        Het doen van de aankoop is natuurlijk niet de enige klantreis. Je kunt voor allerlei verschillende activiteiten
                        een klantreis opstellen. Soms is een klantreis zo groot of complex dat je bepaalde onderdelen ervan als een
                        aparte klantreis onderzoekt. Hieronder vind je een opsomming van veel gebruikte en onderzochte klantrei-
                        zen. Kun je er zelf nog een paar bedenken?

                        •   Oriënterend bezoek aan een winkel





             20
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26