Page 58 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 58

Inkijkexemplaar
    13




                             HOOFDSTUK 13




                        13.  De P van prijs



   P van Prijs          Elke product heeft een prijs. Een te hoge prijs stoot klanten af en als de prijs te laag is, doen we onszelf te
                        kort. Prijsstrategie gaat dan ook om het vinden van de meest ideale prijs. Daarbij moet de prijs aansluiten
                        bij de overige instrumenten uit de marketing mix.


                        De prijs is het meest flexibele element uit onze marketing mix. We kunnen het aangrijpen om tijdelijke acties
                        te doen en daarmee extra klanten naar onze winkel te trekken. Er zijn echter veel meer mogelijkheden rond-
                        om het instrument “Prijs”. In dit hoofdstuk gaan we in op alle belangrijke prijsstrategieën. Dit doen we aller-
                        eerst door te kijken op welke manier producenten omgaan met prijsstrategieën. Daarna behandelen we de
                        meeste strategieën die wij als retailer kunnen inzetten.



                        13.1  Prijsstrategieën voor de producent



                        Elke situatie vraagt om een andere prijsstrategie. We kijken naar drie veel voorkomende situaties en bespre-
                        ken welke prijsstrategieën mogelijk zijn.

                        Situatie 1: De introductie van een nieuw en uniek product.


                        De afroomstrategie
   Afroomstrategie      Bij de introductie van het product, wordt een hoge prijs gehanteerd om de ontwikkelingskosten snel terug
                        te verdienen.


                        Stay-out pricing
   Stay-out pricing     Bij deze strategie worden de prijzen juist extra laag gehouden. Er kan dan in korte tijd een flink marktaan-
                        deel worden opgebouwd, waardoor het voor concurrenten minder interessant is om vergelijkbare produc-
                        ten te ontwikkelen. De concurrentie kan dan niet direct de ontwikkelingskosten terugverdienen en dat is een
                        drempel. Als er na verloop van tijd een goed marktaandeel is opgebouwd kan de prijs omhoog.


                        Situatie 2: Een bestaand product op de markt brengen


                        Als je een bekend of bestaand product wilt verkopen heb je een groot aantal mogelijkheden voor het prij-
                        zen van je product.

                        De eindprijs-min methode
   Eindprijs-min methode  Deze methode kan worden gebruikt als het product door jou via de groothandel wordt geleverd. Ten eerste
                        wordt door onderzoek vastgesteld wat de koper bereid is te betalen voor het product. Vervolgens trek je de
                        marge van de tussenhandel hiervan af. Wat overblijft is de prijs die jij krijgt. Omdat de markt het product en
                        de prijsstelling kent, heb je niet zoveel mogelijkheden om hiervan af te wijken, tenzij je met dit product een
                        unieke marketing mix weet te creëren.






           108
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63