Page 60 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 60
Inkijkexemplaar
14
HOOFDSTUK 14
14. De P van Presentatie
P van Presentatie De presentatie van de winkel en de producten in de winkel is essentieel voor de retail. In de retail wordt ech-
Winkelcommunicatie ter vaak gesproken van “winkelcommunicatie” in plaats van presentatie. Winkelcommunicatie gaat over de
huisstijl van de winkel, de manier waarop de producten worden gepresenteerd en het winkelontwerp. De
genoemde elementen moeten zo worden ingezet dat het de verkoop bevordert.
14.1 De huisstijl als basis
Huisstijl Onder huisstijl verstaan we de manier waarop de winkel zich presenteert naar buiten toe. Een huisstijl bestaat
uit het bedrijfslogo, de “huiskleuren” en bepaalde stijlen of vormen waaraan we de winkel kunnen
herkennen.
De huisstijl heeft ook een directe relatie met de andere instrumenten uit de marketingmix. Als voorbeeld noe-
men we de productverpakking, zoals bij het voeren van een huismerk. Maar ook het instrument “Promotie”
is nauw verbonden, immers voeren we de huisstijl door in alle reclame die we maken.
Bij een huisstijl gaat het erom dat de klant ons eraan kan herkennen. De huisstijl moet bij ons passen en ook
als prettig beleefd worden door iedereen. De emotie speelt een grote rol!
Plaats je een advertentie in de krant, dan moet de lezer de advertentie direct in relatie kunnen brengen met
jouw winkel. Een logo is een voorbeeld van zo’n herkenningsmiddel. Het logo zie je dan ook terug op de vele
huisstijldragers van de winkel.
Ikea is heel consequent in het gebruik van de huisstijl.
Ook de positionering van de winkel, zoals goedkoop of luxe, kun je terug laten komen in de huisstijl. Kortom,
een huisstijl is belangrijk voor elke winkel.
118