Page 60 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 60

Inkijkexemplaar
    14




                             HOOFDSTUK 14




                        14.  De P van Presentatie



   P van Presentatie    De presentatie van de winkel en de producten in de winkel is essentieel voor de retail. In de retail wordt ech-
   Winkelcommunicatie   ter vaak gesproken van “winkelcommunicatie” in plaats van presentatie. Winkelcommunicatie gaat over de
                        huisstijl van de winkel, de manier waarop de producten worden gepresenteerd en het winkelontwerp. De
                        genoemde elementen moeten zo worden ingezet dat het de verkoop bevordert.



                        14.1  De huisstijl als basis


   Huisstijl            Onder huisstijl verstaan we de manier waarop de winkel zich presenteert naar buiten toe. Een huisstijl bestaat
                        uit het bedrijfslogo, de “huiskleuren” en bepaalde stijlen of vormen waaraan we de winkel kunnen
                        herkennen.


                        De huisstijl heeft ook een directe relatie met de andere instrumenten uit de marketingmix. Als voorbeeld noe-
                        men we de productverpakking, zoals bij het voeren van een huismerk. Maar ook het instrument “Promotie”
                        is nauw verbonden, immers voeren we de huisstijl door in alle reclame die we maken.

                        Bij een huisstijl gaat het erom dat de klant ons eraan kan herkennen. De huisstijl moet bij ons passen en ook
                        als prettig beleefd worden door iedereen. De emotie speelt een grote rol!


                        Plaats je een advertentie in de krant, dan moet de lezer de advertentie direct in relatie kunnen brengen met
                        jouw winkel. Een logo is een voorbeeld van zo’n herkenningsmiddel. Het logo zie je dan ook terug op de vele
                        huisstijldragers van de winkel.






















                                             Ikea is heel consequent in het gebruik van de huisstijl.


                        Ook de positionering van de winkel, zoals goedkoop of luxe, kun je terug laten komen in de huisstijl. Kortom,
                        een huisstijl is belangrijk voor elke winkel.








           118
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65