Page 61 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 61
Inkijkexemplaar
14
Bij de presentatie van onze winkel maken we onderscheid in het interieur en exterieur van de winkel. Met
het winkelexterieur bedoelen we alles waar we de klant mee van buiten naar binnen lokken. Dat geldt onder Winkelexterieur
andere voor de pui, de gevel en de etalage. Feitelijk gaat het om alle zichtbare vaste onderdelen rondom de
winkel en de entree. Bij het voorbeeld van IKEA zien we dat de gehele buitengevel van het pand de huiskleur
heeft meegekregen met daarop het woordlogo van de winkel. Maar IKEA maakt ook gebruik van bewegwij-
zering op het terrein. Ook dat behoort tot het winkelexterieur.
Het winkelinterieur bestaat uit alles dat de klant binnen aantreft, specifiek de ruimtes die voor het winke- Winkelinterieur
lende publiek algemeen toegankelijk zijn.
Een groot verschil in de beleving bij deze winkels.
Kleurgebruik
Kleur geeft uitstraling en speelt een grote rol in de beleving van de winkel. Naast de kleuren in je logo gebruik
je ook kleur voor de inrichting van je winkel, zoals de vloer, schappen en gevelbekleding. Zelfs de kleur van
de verlichting is erg bepalend voor de beleving.
Marketing communicatie specialisten en vormgevers houden zich onder andere bezig met de invulling van
de huisstijl en het kleurgebruik. Dat geldt ook voor visual merchandisers, de specialisten op het gebied van
winkelinrichting en vormgeving van etalages.
In onderstaand overzicht zie je een aantal kleuren met de daarbij genoemde eigenschappen. Zo kun je bepaal-
de kleuren toekennen aan bepaalde type winkels of branches waarin zij actief zijn.
Rood: Bruin: Geel:
Gevaar, liefde, goed- Aarde, natuur, saai, Energie, zon, geluk
koop, lef, agressie, pijn betrouwbaar, praktisch plezier, jaloezie
Groen Blauw: Grijs:
Natuur, positief, oor- Mannelijk, kalmte, Saai, neutraal, ver jnd
spronkelijk, vers water, vrede, vertrouwen georganiseerd
Kleuren en de eigenschappen van deze kleuren.
119