Page 62 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 62

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  18




                HOOFDSTUK 18




           18.  Introductie E-commerce



           De online wereld van de retailer is de wereld van de E-commerce. Onder e-commerce vallen in principe alle  E-commerce
           commerciële mogelijkheden die de online wereld bieden. Voor de retailer betekent dit meestal de verkoop
           van producten via online applicaties. Retailers maken het meest gebruik van:


           •   Een eigen webshop.
           •   Verkoop via marketplaces zoals bol.com
           •   Verkoop via social media kanalen.

           In dit hoofdstuk en de volgende hoofdstukken, zoomen we in op vraag hoe de retailer van zijn commerciële
           online activiteiten een succes kan maken. We beginnen echter met de introductie van Digital marketing als
           vakgebied. Digital marketing is het overkoepelende vakgebied waar e-commerce deel van uitmaakt.



           18.1  Digital marketing als vakgebied



           Digital Marketing is een breed vakgebied. We zetten het vakgebied in om klanten of onze doelgroep digitaal  Digital marketing
           aan ons te binden en daarvan een succes te maken. Maar Digital Marketing staat niet op zichzelf. Het is
           onderdeel van een marketingstrategie waar ook de offline marketing deel van uit maakt en beide staan ten
           dienste van het realiseren van onze bedrijfsdoelstelling.


           Bij offline en online marketing neemt de doelgroep een belangrijke positie in. De doelgroep is de groep
           (potentiële) klanten die we willen bereiken. Bij de digital marketing is heel erg van belang om je doelgroep
           goed in beeld te hebben. Dan weet je met welke content (waaronder teksten en afbeeldingen) je doelgroep
           aan je te binden is. Bovendien moet je weten via welke kanalen (webshop, social media applicaties, nieuws-
           brieven) je de doelgroep kunt bereiken.


           In de volgende afbeelding zie je een voorbeeld van een winkel die verschillende kanalen inzet voor de verkoop
           van gerechten en ingrediënten. Naast de meest belangrijke kanalen die daarin genoemd zijn, is er een ruime
           keus aan andere communicatietechnieken of -middelen die kunnen worden ingezet, zowel digitaal als offline.















                        De specerijen Toko gebruikt meerdere kanalen voor verkoop en informatie.





                                                                                                          149
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67