Page 62 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 62
Inkijkexemplaar
18
HOOFDSTUK 18
18. Introductie E-commerce
De online wereld van de retailer is de wereld van de E-commerce. Onder e-commerce vallen in principe alle E-commerce
commerciële mogelijkheden die de online wereld bieden. Voor de retailer betekent dit meestal de verkoop
van producten via online applicaties. Retailers maken het meest gebruik van:
• Een eigen webshop.
• Verkoop via marketplaces zoals bol.com
• Verkoop via social media kanalen.
In dit hoofdstuk en de volgende hoofdstukken, zoomen we in op vraag hoe de retailer van zijn commerciële
online activiteiten een succes kan maken. We beginnen echter met de introductie van Digital marketing als
vakgebied. Digital marketing is het overkoepelende vakgebied waar e-commerce deel van uitmaakt.
18.1 Digital marketing als vakgebied
Digital Marketing is een breed vakgebied. We zetten het vakgebied in om klanten of onze doelgroep digitaal Digital marketing
aan ons te binden en daarvan een succes te maken. Maar Digital Marketing staat niet op zichzelf. Het is
onderdeel van een marketingstrategie waar ook de offline marketing deel van uit maakt en beide staan ten
dienste van het realiseren van onze bedrijfsdoelstelling.
Bij offline en online marketing neemt de doelgroep een belangrijke positie in. De doelgroep is de groep
(potentiële) klanten die we willen bereiken. Bij de digital marketing is heel erg van belang om je doelgroep
goed in beeld te hebben. Dan weet je met welke content (waaronder teksten en afbeeldingen) je doelgroep
aan je te binden is. Bovendien moet je weten via welke kanalen (webshop, social media applicaties, nieuws-
brieven) je de doelgroep kunt bereiken.
In de volgende afbeelding zie je een voorbeeld van een winkel die verschillende kanalen inzet voor de verkoop
van gerechten en ingrediënten. Naast de meest belangrijke kanalen die daarin genoemd zijn, is er een ruime
keus aan andere communicatietechnieken of -middelen die kunnen worden ingezet, zowel digitaal als offline.
De specerijen Toko gebruikt meerdere kanalen voor verkoop en informatie.
149