Page 63 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 63
Inkijkexemplaar
18
De verschillende kanalen zijn herkenbaar. De webshop, de social media en de fysieke winkel zijn de kana-
len die we verwachten en ook voor (potentiële) klanten en bezoekers zichtbaar zijn. We zien echter alleen
de top van de ijsberg. Als we inzoomen, dan zien we een veel complexere digitale wereld. In de volgende
afbeelding zien we wat er onder de top van de ijsberg zit. We zien hier het werkveld van de digital marketeer.
Inbound strategie
Social selling strategie
Social branding strategie
Bol.com Social media shopping Klantenservice
Amazon Monitoring
Marktplaats Leadgenera�e
Data feed Branding
Booking.com
Social Media
strategie Webcare
Platform
Content crea�e strategie
Engagement Omni-channel
High Quality Page Marke�ng automa�on
Channel managers Automation
Content Website/shop Op�malisa�e Analyse
strategie Conversie
Usability
Google Analy�cs
Facebook Analy�cs
Ads Instagram Analy�cs
App
marketing
E-mail
Google Shopping marketing
Google Ads/YouTube
Facebook ads
Pla�orm ads App Store Op�malisa�e
Instagram ads/stories Na�ve-Hybride-PWA
Influencers Mail campagnes
Affiliate marke�ng Loyaliteit
De digitale wereld is veelomvattend. Het werkveld is breed en diep.
We bespreken een aantal aspecten van de afbeelding en brengen deze aspecten met elkaar in verband:
De webshop: Dit is meestal het hart van alle commerciële activiteiten. Bij een webshop is vooral de vind-
baarheid van de shop van belang. We bespreken dit later.
Marketplaces Marketplaces: Je webshop is niet de enige plaats om producten te verkopen. Door de webshop te koppelen
aan marketplaces zoals bol.com of marktplaats, kunnen producten ook via deze marketplaces worden
aangeboden.
Social media: Je kunt social media op meerder manieren gebruiken om je e-commerce activiteiten te sti-
muleren. Je kunt social media campagnes opzetten om bezoekersverkeer naar je webshop te krijgen, maar
je kunt je producten ook verkopen via shops in de social media applicaties.
Promotie: Een webshop kan spontaan worden gevonden door gebruikers die op zoek zijn naar bepaalde
producten. Toch is het vaak nodig om de webshop te promoten. Promoten kan bijvoorbeeld via adverten-
ties (ads), social media en nieuwsbrief campagnes.
150