Page 63 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 63

Inkijkexemplaar
    18






                        De verschillende kanalen zijn herkenbaar. De webshop, de social media en de fysieke winkel zijn de kana-
                        len die we verwachten en ook voor (potentiële) klanten en bezoekers zichtbaar zijn. We zien echter alleen
                        de top van de ijsberg. Als we inzoomen, dan zien we een veel complexere digitale wereld. In de volgende
                        afbeelding zien we wat er onder de top van de ijsberg zit. We zien hier het werkveld van de digital marketeer.


                                                                       Inbound strategie
                                                                       Social selling strategie
                                                                       Social branding strategie
                                  Bol.com                              Social media shopping  Klantenservice
                                  Amazon                                                      Monitoring
                                  Marktplaats                                                 Leadgenera�e
                                  Data feed                                                   Branding
                                  Booking.com
                                                        Social Media
                                                            strategie       Webcare
                                           Platform
                            Content crea�e  strategie
                            Engagement                                       Omni-channel
                            High Quality Page                                Marke�ng automa�on
                                                                             Channel managers  Automation

                                       Content             Website/shop    Op�malisa�e        Analyse
                                       strategie                           Conversie
                                                                           Usability

                                                                                               Google Analy�cs
                                                                                               Facebook Analy�cs
                                           Ads                                                 Instagram Analy�cs
                                                                            App
                                                                            marketing
                                                          E-mail
                               Google Shopping            marketing
                               Google Ads/YouTube
                               Facebook ads
                               Pla�orm ads                                                 App Store Op�malisa�e
                               Instagram ads/stories                                       Na�ve-Hybride-PWA
                               Influencers                           Mail campagnes
                               Affiliate marke�ng                     Loyaliteit

                                        De digitale wereld is veelomvattend. Het werkveld is breed en diep.

                        We bespreken een aantal aspecten van de afbeelding en brengen deze aspecten met elkaar in verband:


                        De webshop: Dit is meestal het hart van alle commerciële activiteiten. Bij een webshop is vooral de vind-
                        baarheid van de shop van belang. We bespreken dit later.


   Marketplaces         Marketplaces: Je webshop is niet de enige plaats om producten te verkopen. Door de webshop te koppelen
                        aan marketplaces zoals bol.com of marktplaats, kunnen producten ook via deze marketplaces worden
                        aangeboden.

                        Social media: Je kunt social media op meerder manieren gebruiken om je e-commerce activiteiten te sti-
                        muleren. Je kunt social media campagnes opzetten om bezoekersverkeer naar je webshop te krijgen, maar
                        je kunt je producten ook verkopen via shops in de social media applicaties.


                        Promotie: Een webshop kan spontaan worden gevonden door gebruikers die op zoek zijn naar bepaalde
                        producten. Toch is het vaak nodig om de webshop te promoten. Promoten kan bijvoorbeeld via adverten-
                        ties (ads), social media en nieuwsbrief campagnes.





           150
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68