Page 59 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 59

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  13






           Premium pricing                                                                         Premium pricing
           Voor producten met hoge kwaliteit kun je een hogere prijs vragen, een premium prijs dus. Alle P’s in de mix
           moeten hierop zijn afgestemd.


           Going-rate pricing en me-too pricing
           Je prijzen zijn gebaseerd op de gemiddelde marktprijzen.                                Going-rate pricing
                                                                                                   Me-too pricing
           Situatie 3: De markt veroveren met een bestaand product.


           Dit is een variant op situatie 2. Het verschil is dat je bij deze strategie de prijs als wapen gebruikt om markt-
           aandeel te veroveren.

           Put-out pricing en penetratie pricing
           Je verlaagt je prijzen om de concurrenten uit te schakelen. Je prijzen liggen onder de gemiddelde marktprijs.  Put-out pricing
           Er zitten risico’s aan deze strategie. Het kost marge en soms maken bedrijven verlies op de verkoop van de  Penetratie pricing
           producten. Ze hopen dan dat in een later stadium, als er voldoende marktaandeel is gewonnen en de prijzen
           weer omhoog kunnen en/of de kosten naar beneden zijn gegaan, er toch winst kan worden gemaakt. Put-
           out pricing en penetratiestrategie lijken erg op elkaar, beide hebben te maken met een aanzienlijke prijsver-
           laging. Je spreekt van put-out pricing als jouw doel is de concurrenten te ontmoedigen het product langer
           te blijven verkopen. Met penetratie pricing heb je als doel tijdelijk meer afzet te krijgen of meer marktaan-
           deel te winnen.


                                                    Prijspenetratie streamingsdienst Disney concern.
                                                    Interview met topman Bob Iger.
                                                   Het Disney concern wil een nieuwe on-denmand  dienst
                                                   lanceren als alternatief voor Net ix. Disney topman Bob
                                                   Iger zegt het volgende over de prijsstrategie:

                                                   “We moeten hier heel serieus en helemaal instappen. Om
                                                   snel marktaandeel te veroveren op Net ix rekent Disney
                                                   een relatief laag bedrag per maand: $6,99. Voor Net ix
                                                   betaalt een Amerikaans huishouden maandelijks over het
                                                   algemeen $12.99”.

                                                   Artikel in dagblad Tubantia april 2019



                          Prijspenetratie strategie door Disney voor de nieuwe streamingsdienst.

           Discount pricing
           Je prijs ligt iets lager dan de prijs van de concurrenten. Discount pricing zal minder effectief zijn dan put-out  Discount pricing
           pricing, maar het is wel beter voor je winstmarge!

           13.2  Prijsstellingsmethodes voor de retail



           Binnen de retail zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid van producten van groothandels en producen-
           ten. Afhankelijk van hoeveel we afnemen en de onderhandelingspositie die we hebben, leidt dat tot een





                                                                                                          109
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64