Page 55 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 55
Inkijkexemplaar
11
De verpakking van het product
Is de verpakking alleen beschermend of moet de verpakking het product ook bijzonder maken? Steve Jobs,
de oprichter van Apple had een duidelijke mening over de productverpakking zoals je in de quote kunt lezen.
"Ik ben gek op het uitpakken van spullen. Je ontwerpt een uit-
pakritueel om het product bijzonder te maken.
Verpakkingen kunnen theater zijn, het kan een verhaal
vertellen"
Steve Jobs
De productverpakking heeft samengevat de volgende functies:
• Promotiefunctie (uitstraling/beleving/merk)
• Informatie verschaffen (ingrediënten, kookgerecht, handleiding)
• Beschermen (tegen breuk of krassen).
• Vers en/of schoon houden.
• Producten kunnen tonen (bijvoorbeeld bij een blister verpakking).
• Stapelbaar maken.
• Het gebruik van het product vereenvoudigen, zoals bij doordrukstrips (blister) van medicijnen.
In blisterverpakking is het product zichtbaar en wordt het beschermd.
Primaire verpakking Naast de primaire verpakking die bedoeld is voor de consument, hebben we ook te maken met omdozen
(secundaire verpakking) om producten efficiënt en veilig in grotere aantallen te kunnen opslaan en trans-
Secundaire verpakking porteren (ook binnen de winkel).
Om een product veilig te kunnen vervoeren van de groothandel naar de detailhandel, maken we gebruik van
Tertiaire verpakking een transportverpakking (tertiaire verpakking). Bij het externe of interne transport tussen groothandel/
magazijn en de verkoopruimte, kan ook gebruik gemaakt worden van kratten, rolcontainers en pallets.
Emballage
Emballage Alle verpakkingen die eigendom blijven van de fabrikant of winkel noemen we emballage. Hieronder vallen
bijvoorbeeld de flessen, kratten, pallets en rolcontainers.
Naast de genoemde eigenschappen en de verpakking van het product, zijn er nog andere elementen die van
invloed zijn op de beleving van het product, zoals de service of het het merk.
84