Page 55 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 55

Inkijkexemplaar
    11






                        De verpakking van het product
                        Is de verpakking alleen beschermend of moet de verpakking het product ook bijzonder maken? Steve Jobs,
                        de oprichter van Apple had een duidelijke mening over de productverpakking zoals je in de quote kunt lezen.


                                       "Ik ben gek op het uitpakken van spullen. Je ontwerpt een uit-
                                       pakritueel om het product bijzonder te maken.
                                       Verpakkingen kunnen theater zijn, het kan een verhaal
                                       vertellen"
                                       Steve Jobs




                        De productverpakking heeft samengevat de volgende functies:

                        •   Promotiefunctie (uitstraling/beleving/merk)
                        •   Informatie verschaffen (ingrediënten, kookgerecht, handleiding)
                        •   Beschermen (tegen breuk of krassen).
                        •   Vers en/of schoon houden.
                        •   Producten kunnen tonen (bijvoorbeeld bij een blister verpakking).
                        •   Stapelbaar maken.
                        •   Het gebruik van het product vereenvoudigen, zoals bij doordrukstrips (blister) van medicijnen.











                                       In blisterverpakking is het product zichtbaar en wordt het beschermd.

   Primaire verpakking  Naast de primaire verpakking die bedoeld is voor de consument, hebben we ook te maken met omdozen
                        (secundaire verpakking) om producten efficiënt en veilig in grotere aantallen te kunnen opslaan en trans-
   Secundaire verpakking  porteren (ook binnen de winkel).


                        Om een product veilig te kunnen vervoeren van de groothandel naar de detailhandel, maken we gebruik van
   Tertiaire verpakking  een transportverpakking (tertiaire verpakking). Bij het externe of interne transport tussen groothandel/
                        magazijn en de verkoopruimte, kan ook gebruik gemaakt worden van kratten, rolcontainers en pallets.


                        Emballage
   Emballage            Alle verpakkingen die eigendom blijven van de fabrikant of winkel noemen we emballage.  Hieronder vallen
                        bijvoorbeeld de flessen, kratten, pallets en rolcontainers.


                        Naast de genoemde eigenschappen en de verpakking van het product, zijn er nog andere elementen die van
                        invloed zijn op de beleving van het product, zoals de service of het het merk.










             84
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60