Page 53 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 53

Inkijkexemplaar
    10






                        10.2.1  De 4 C’s
   4C model             De marketingmix is niet het enige “marketingmodel” dat wordt gebruikt. We komen ook vaak de “4 C’s”
                        tegen. De 4 C’s richten zich vooral op de klant. Kijk maar eens naar onderstaand overzicht. Hier wordt bij
                        elke C gefocust op de klant. Het gaat bijvoorbeeld niet om de prijs die wij willen vragen, maar om wat de
                        klant bereid is te betalen. En nog sterker, het gaat niet om de kosten van het product alleen, maar om de
                        waarde van de oplossing voor de klant.






                                               Consumer                        Cost



                                                              De markt




                                                                 4C
                                             Communication                 Convenience





                                                    Het 4C model met focus op de klant.

                            1: Consumer (en product/dienst)
                            De focus bij deze C is de behoefte van de klant voor een product of dienst. Alleen met een diepgaand
                            begrip van deze behoefte kan het product of de dienst worden ontwikkeld.


                            2: Cost (en prijs)
                            Als goed wordt begrepen welke kosten een klant moet maken om een product/dienst aan te schaf-
                            fen of te gebruiken, is de ondernemer beter in staat om de (verkoop)prijs vast te stellen. Sommige
                            marketeers vinden deze manier om tot een prijs te komen, beter dan het nemen van de “marktprijs”
                            als basis voor een prijsstrategie.

                            3: Communication (en promotie)
                            Er zijn marketeers die ervan uitgaan dat de P van promotie bij de 6P’s over eenzijdige promotie gaat.
                            Het bedrijf promoot richting klanten en deze communicatie is eenzijdig.  De communicatie C bena-
                            drukt communicatie in twee richtingen en promoot een dialoog met de klant.


                            4: Convenience (en plaats)
                            Bij deze C gaat het erom dat de ondernemer zich bewust is van hoe de klant informatie over het pro-
                            duct of de dienst wil ontvangen en de wijze waarop hij het product/dienst wil aanschaffen. Bedenk
                            hierbij dat het 4C model is ontwikkeld, voordat het internet, zoals we dat nu kennen, beschikbaar
                            was. Webshops waren nauwelijks nog beschikbaar en social media bestond nog niet. Tegenwoordig
                            weet vrijwel elke ondernemer dat hij overal op internet aanwezig moet zijn om in contact te komen
                            met (potentiële) klanten. Bovendien is 24 uurs-levering ook heel normaal geworden.








             80
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58