Page 51 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 51

Inkijkexemplaar
    10






                        Van verkoopconcept naar marketingconcept
   Marketingconcept     Tegenwoordig is er een zeer groot aanbod van producten, waardoor je meer inspanningen moet doen voor
                        het kunnen verkopen van producten. Je kunt bepaalde producten blijven ‘pushen’ in de markt, maar als de
                        klant niet op het product zit te wachten, kun je deze tijd beter anders besteden.

                        Verkopen is blijkbaar niet vanzelfsprekend meer en we zullen ons meer moeten verdiepen in de klant of
                        de markt. We gaan onderzoek doen naar wat de behoeften van klanten precies zijn, waar die klanten zich
                        eigenlijk bevinden en bepalen hoe we die klanten het beste kunnen bereiken. Marketing als vak is geboren.


                        Een definitie van marketing kan als volgt zijn:


                          “We stemmen ons productenaanbod zo goed mogelijk af op de behoeften van de markt en zorgen dat
                            we daarmee ook een boterham kunnen verdienen”




                        10.2  De marketingmix


                        We hebben gezien dat als verkopen niet meer vanzelfsprekend is, dat we andere tactieken nodig hebben om
   Marketingmix         succesvol te zijn. Deze tactieken zijn gekomen in de vorm van de marketingmix van Jerome McCarthy.
                        Volgens Jerome moeten alle marketingactiviteiten worden ondergebracht in 4 belangrijke begrippen:

                            1: Product
                            2: Prijs
                            3: Promotie
                            4: Plaats


   6 P's                In de volgende afbeelding zien we deze begrippen en we zien twee extra begrippen die later zijn toegevoegd:

                            5: Presentatie
                            6: Personeel


                        Presentatie is vooral toegevoegd vanwege de retail. Presentatie is extreem belangrijk binnen de retail. Een
                        leuke en inspirerende inrichting van je winkel, maakt je klant blij. Door goed na te denken over de routing
                        en het schappenplan, kun je zorgen voor gemak richting de klant. Consumenten zijn vooral emotiekopers
                        en daarom is het niet voor niets dat retailers allerlei middelen inzetten om de klant te prikkelen. Een huis-
                        stijl bepaalt bovendien de kenmerken van de presentatie, zoals het kleurgebruik.

                        Ook de P van personeel is van groot belang, zeker voor bedrijven waar werknemers in direct contact staan
                        met klanten, zoals bij de retail. Immers gaat het niet alleen om wát je verkoopt, maar ook vooral om hoe je
                        het verkoopt. Als personeel kun je een groot verschil maken voor de klant en dat geldt ook zeker binnen de
                        retail. Afhankelijk van je winkelformule en je productaanbod kun je met de P van Personeel beschrijven wat
                        het ‘verkopersprofiel’ moet zijn. In een speciaalzaak, zoals Expert, zijn niet alleen de algemene verkoop skills
                        belangrijk, maar wordt ook kennis van producten vereist. Heb je een webshop, dan is ook de kennis daarvan
                        belangrijk. Bij het werven van personeel houd je rekening met de nodige skills.






             78
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56