Page 51 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 51
Inkijkexemplaar
10
Van verkoopconcept naar marketingconcept
Marketingconcept Tegenwoordig is er een zeer groot aanbod van producten, waardoor je meer inspanningen moet doen voor
het kunnen verkopen van producten. Je kunt bepaalde producten blijven ‘pushen’ in de markt, maar als de
klant niet op het product zit te wachten, kun je deze tijd beter anders besteden.
Verkopen is blijkbaar niet vanzelfsprekend meer en we zullen ons meer moeten verdiepen in de klant of
de markt. We gaan onderzoek doen naar wat de behoeften van klanten precies zijn, waar die klanten zich
eigenlijk bevinden en bepalen hoe we die klanten het beste kunnen bereiken. Marketing als vak is geboren.
Een definitie van marketing kan als volgt zijn:
“We stemmen ons productenaanbod zo goed mogelijk af op de behoeften van de markt en zorgen dat
we daarmee ook een boterham kunnen verdienen”
10.2 De marketingmix
We hebben gezien dat als verkopen niet meer vanzelfsprekend is, dat we andere tactieken nodig hebben om
Marketingmix succesvol te zijn. Deze tactieken zijn gekomen in de vorm van de marketingmix van Jerome McCarthy.
Volgens Jerome moeten alle marketingactiviteiten worden ondergebracht in 4 belangrijke begrippen:
1: Product
2: Prijs
3: Promotie
4: Plaats
6 P's In de volgende afbeelding zien we deze begrippen en we zien twee extra begrippen die later zijn toegevoegd:
5: Presentatie
6: Personeel
Presentatie is vooral toegevoegd vanwege de retail. Presentatie is extreem belangrijk binnen de retail. Een
leuke en inspirerende inrichting van je winkel, maakt je klant blij. Door goed na te denken over de routing
en het schappenplan, kun je zorgen voor gemak richting de klant. Consumenten zijn vooral emotiekopers
en daarom is het niet voor niets dat retailers allerlei middelen inzetten om de klant te prikkelen. Een huis-
stijl bepaalt bovendien de kenmerken van de presentatie, zoals het kleurgebruik.
Ook de P van personeel is van groot belang, zeker voor bedrijven waar werknemers in direct contact staan
met klanten, zoals bij de retail. Immers gaat het niet alleen om wát je verkoopt, maar ook vooral om hoe je
het verkoopt. Als personeel kun je een groot verschil maken voor de klant en dat geldt ook zeker binnen de
retail. Afhankelijk van je winkelformule en je productaanbod kun je met de P van Personeel beschrijven wat
het ‘verkopersprofiel’ moet zijn. In een speciaalzaak, zoals Expert, zijn niet alleen de algemene verkoop skills
belangrijk, maar wordt ook kennis van producten vereist. Heb je een webshop, dan is ook de kennis daarvan
belangrijk. Bij het werven van personeel houd je rekening met de nodige skills.
78