Page 46 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 46

Inkijkexemplaar
     8




                             HOOFDSTUK 8




                        8.  Marktonderzoek



                        Bij de introductie van een nieuw product, het openen van een kapperszaak of winkel voor woonaccessoires,
                        worden er (grote) risico’s gelopen. Dat zijn niet alleen financiële risico’s, maar bijvoorbeeld ook de slechte
                        reputatie die het bedrijf kan oplopen als de markt het product niet accepteert. In het jaar 2000 introduceer-
                        de Heinz groene ketchup.

                        De ketchup was geen succes en moest na een aantal jaren van de markt worden
                        gehaald.

                        Heinz had dit wellicht kunnen voorkomen als ze beter marktonderzoek hadden
   Marktonderzoek       gedaan. Goed marktonderzoek kan veel problemen voorkomen, schade beperken
                        en ervoor zorgen dat een bedrijf zijn middelen, mensen en geld, op een goede manier
                        inzet.


                        Marketing is soms een wat "grijs" vakgebied. Marketingbeslissingen zijn niet altijd
                        "wetenschappelijk" onderbouwd. Met weinig informatie moeten vaak grote en
                        belangrijke beslissingen worden genomen. Ondanks het voorgaande, of juist van-
                        wege het voorgaande, doen marketeers veel marktonderzoek.
                        Ze doen marktonderzoek voor de onderbouwing van de strategische en operationele marketingplannen, of
                        gewoon om inspiratie op te doen voor het volgende project.


                        Marktonderzoek wordt ook gedaan, omdat partijen waar bedrijven mee samenwerken, vragen om de onder-
                        bouwing van plannen.
                        Als je een lening wilt van een bank om een product te ontwikkelen of om een nagelstudio te openen, dan
                        vraagt de bank om een onderbouwing. Resultaten van marktonderzoek worden daarom ook vaak gebruikt
                        voor deze onderbouwing.


                        Bovenstaande laat zien dat marktonderzoek belangrijk is. Het is daarom ook één van de belangrijkste onder-
                        delen van het ondernemersplan.



                        8.1    Het verloop van marktonderzoek


                        Marktonderzoek is belangrijk, daarom moet het ook op een professionele manier worden georganiseerd en
                        uitgevoerd, om er zeker van te zijn dat de resultaten volledig en betrouwbaar zijn. Marktonderzoek verloopt
                        daarom altijd via een vast aantal stappen. We zien dat in de volgende afbeelding.














             60
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51