Page 44 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 44
Inkijkexemplaar
7
HOOFDSTUK 7
7. Doelgroepen en personas
7.1 Doelgroepen
Doelgroepen Binnen de marketing onderscheiden we doelgroepen. Een doelgroep is een groep klanten met min of meer
dezelfde eigenschappen. Wat betreft de eigenschappen van een doelgroep, kun je denken aan de leeftijds-
categorie, interesses of het gebied waar mensen wonen. Ook inkomen, of beter gezegd, besteding van men-
sen, speelt een rol.
Het is heel nuttig om in doelgroepen te denken. Elke doelgroep is anders en vraagt soms ook om een ande-
re benadering.
Onderstaand geven we drie voorbeelden van doelgroepen voor een lokale supermarkt:
Gezinnen
Woonachtig in en (binnen 3 km) rondom de supermarkt.
Vervoersmogelijkheid: Gemakkelijk per fiets en/of auto.
Maandelijkse besteding per huishouden: € 500,00.
Koken 6 dagen in de week zelf.
Ouderen die binnen een straal van 3km rondom de supermarkt woonachtig zijn.
Woonachtig in en (binnen 3 km) rondom de supermarkt.
Vervoersmogelijkheid: Moeilijk tot gemakkelijk per fiets en/of auto.
Maandelijkse besteding per huishouden: € 220,00.
Koken 6 dagen per week zelf.
Alleenstaanden
Woonachtig in en (binnen 3 km) rondom de supermarkt.
Vervoersmogelijkheid: Moeilijk tot gemakkelijk per fiets en/of auto.
Maandelijkse besteding per huishouden: € 260,00.
Koken 4 dagen per week zelf + 2 dagen kant-en-klaar maaltijden.
In het voorbeeld zien we dat de supermarkt meerdere doelgroepen bediend. Er zijn maar weinig winkels die
zich beperken tot slechts één doelgroep!
7.2 Doelgroep bepalen met segmentatiecriteria
Doelgroepen kun je op verschillende manieren bepalen. Je kunt uitgaan van de eigenschappen van de klant
Klantgedrag en kijken naar klantgedrag.
54