Page 41 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 41
Inkijkexemplaar
5
korte afstand, zijn hierbij koopmotieven. Webshops spelen hierop in door de aankoopstappen zo laagdrem-
pelig en vriendelijk mogelijk te maken voor de consument en die te combineren met een snelle levertijd.
Zelf scannen in de supermarkt. Voor velen een gemak.
Als het om de aankoop van bijvoorbeeld kleding gaat, de shopping goods, is de consument kritischer en Shopping goods
wordt er meer moeite gedaan om een passend product te vinden. Het gaat hier om producten die niet alle-
daags worden gekocht. Andere voorbeelden van shopping goods zijn een smartphone, rugzak of een grote
plant voor in je tuin. De verkoop van deze producten vraagt ook meer van de verkoper. Afhankelijk van de
soort winkel zal er advies gevraagd worden. De keuze van de klant is afhankelijk van het aangeboden pro-
duct, de prijs, geboden service en de beleving. De "gastvrijheid" of hospitality speelt hierbij dan ook een
grote rol en biedt de winkel ook de kans om zich te onderscheiden. Ook de verdere toename van online win-
kelen, vraagt de winkel om hoog in te zetten op hospitality. De klant moet immers een reden hebben om
fysiek naar de winkel te komen. Winkelen moet een feestje zijn!
Bekijken we dit vanuit de webshop, dan moeten we constateren dat er veel concurrentie is, juist ook bij de
webshops onderling. Dit is des te meer een reden om je als retailer goed te onderscheiden met je online
service en in te zetten op omni-channel. Gaat het om kleding, dan moet de webshop bovendien rekening
houden met een groot retourpercentage, variërend van 35 tot wel 65 procent van de aangekochte artikelen.
Schoenenwinkel of koffielounge? Bron: Blijeboon
41