Page 38 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 38
Inkijkexemplaar
4
Koopkracht toevloeiing Koopkrachtbinding Koopkrachtafvloeiing
Consumenten uit Consumenten
andere gemeenten Shop in eigen gemeente Shop
Fysieke winkel Fysieke winkel
in eigen gemeente in andere gemeente
Toeristen
www
Webshop
Koopkrachtbinding, koopkrachtoevloeiing en koopkrachtafvloeiing bepalen het marktpotentieel.
Cijfers over koopkrachtbinding, koopkrachtafvloeiing en koopkrachttoevloeiing worden gepubliceerd door
verschillende partijen, zoals brancheorganisaties, marktonderzoeksbureaus en het CBS.
Het marktpotentieel kun je als volgt berekenen:
Marktpotentieel =
Consumptieve besteding eigen inwoners – Koopkrachtafvloeiing + Koopkrachttoevloeiing
Omdat er in veel situaties ook concurrenten aanwezig zijn, zul je daar in je verdere berekening rekening
mee moeten houden. Dat betekent dat een deel van het berekende marktpotentieel voor jou als retailer
toegankelijk is.
Omzet op basis van wvo
Winkelvloeroppervlak Wvo staat voor winkelvloeroppervlak. Daarmee wordt het werkelijke oppervlak van een winkel bedoeld dat
in gebruik is als verkoopruimte (dus exclusief magazijn en andere serviceruimtes).
Wvo Via diverse organisaties worden ook cijfers gepubliceerd over de gemiddelde omzetten per m wvo
2
(vloerproductiviteit genoemd). Weet je het marktpotentieel, dan kun je berekenen wat het benodigde of te
verwachten wvo in een gemeente zou moeten zijn. Als je dat vergelijkt met het werkelijke wvo in een
gemeente, dan kun je vaststellen in hoeverre het winkelaanbod al vertegenwoordigd is.
Benodigde wvo = Marktpotentieel / Omzet per m wvo
2
38