Page 34 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 34
Inkijkexemplaar
4
Voorbeelden van homogene producten:
• Melk • Staal
• Suiker • Fabrieksbrood
Alle producten waarvan in de ogen van de klant verschillende uitvoeringen bestaan, noemen we heteroge-
ne producten. Voorbeelden van heterogene producten zijn:
• Schoenen van het merk Nike.
• Gebak van de banketbakker (erg lekker en amchtelijk bereid door een speciale bakker).
• Spijkerbroeken van G-star.
Of een product heterogeen is in de beleving van de klant, hangt niet alleen af van de fysieke eigenschappen
van het product. Ook zaken als garantie en de geboden service bepalen het verschil in aanbod.
Afhankelijk van het aantal aanbieders en de verschillen tussen producten, onderscheiden we de volgende
markten:
Marktvorm Kenmerken Toelichting
Veel macht bij de aanbieder
Monopolie Eén aanbieder Hoge prijzen
Erg moeilijk toetreden voor concurrenten
Geen transparante markt
Weinig aanbieders
Homogeen oligopolie homogene producten Redelijk hoge prijzen
Moeilijk toetreden voor concurrenten
Geen transparante markt
Weinig aanbieders
Heterogeen ologopolie Redelijk hoge prijzen
heterogene producten
Moeilijk toetreden voor concurrenten
Veel aanbieders Markt beperkt transparant door heterogeen aanbod
Monopolistische concurrentie
heterogene producten Toetreding kost enige moeite
Veel aanbieders Transparante markt
Volkomen concurrentie
homogene producten Concurrenten treden gemakkelijk toe
Alle marktvormen en de kenmerken van deze markyvormen.
De overheid doet er alles aan om een monopolie te voorkomen, op het moment dat deze te machtig wordt
of misbruik kan maken van die positie. Voorbeelden hiervan zijn het vrijgeven van de posterijen en ener-
gieleveranciers. Tegenwoordig hebben we de keus waar we energie afnemen en kunnen we de voor ons
beste deal sluiten. Ook bij overnames van bedrijven ziet Brussel erop toe dat de overname of fusie niet een
te grote macht vormt en er nog steeds eerlijke concurrentie kan plaatsvinden. Een voorbeeld hiervan is de
overname van Super de Boer en C1000 door Jumbo. Bij die overname zijn voorwaarden opgelegd, waardoor
Jumbo concurrentie houdt van andere supermarktketens, zoals Albert Heijn en Coop.
34