Page 34 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 34

Inkijkexemplaar
     4






                        Voorbeelden van homogene producten:


                        •   Melk                        •   Staal
                        •   Suiker                      •   Fabrieksbrood

                        Alle producten waarvan in de ogen van de klant verschillende uitvoeringen bestaan, noemen we heteroge-
                        ne producten. Voorbeelden van heterogene producten zijn:


                        •   Schoenen van het merk Nike.
                        •   Gebak van de banketbakker (erg lekker en amchtelijk bereid door een speciale bakker).
                        •   Spijkerbroeken van G-star.

                        Of een product heterogeen is in de beleving van de klant, hangt niet alleen af van de fysieke eigenschappen
                        van het product. Ook zaken als garantie en de geboden service bepalen het verschil in aanbod.
                        Afhankelijk van het aantal aanbieders en de verschillen tussen producten, onderscheiden we de volgende
                        markten:


                               Marktvorm              Kenmerken          Toelichting

                                                                         Veel macht bij de aanbieder
                           Monopolie                 Eén aanbieder       Hoge prijzen
                                                                         Erg moeilijk toetreden voor concurrenten

                                                                         Geen transparante markt
                                                     Weinig aanbieders
                           Homogeen oligopolie       homogene producten  Redelijk hoge prijzen
                                                                         Moeilijk toetreden voor concurrenten
                                                                         Geen transparante markt
                                                     Weinig aanbieders
                           Heterogeen ologopolie                         Redelijk hoge prijzen
                                                     heterogene producten
                                                                         Moeilijk toetreden voor concurrenten
                                                     Veel aanbieders     Markt beperkt transparant door heterogeen aanbod
                           Monopolistische concurrentie
                                                     heterogene producten  Toetreding kost enige moeite
                                                     Veel aanbieders     Transparante markt
                           Volkomen concurrentie
                                                     homogene producten  Concurrenten treden gemakkelijk toe
                                           Alle marktvormen en de kenmerken van deze markyvormen.




                        De overheid doet er alles aan om een monopolie te voorkomen, op het moment dat deze te machtig wordt
                        of misbruik kan maken van die positie. Voorbeelden hiervan zijn het vrijgeven van de posterijen en ener-
                        gieleveranciers. Tegenwoordig hebben we de keus waar we energie afnemen en kunnen we de voor ons
                        beste deal sluiten. Ook bij overnames van bedrijven ziet Brussel erop toe dat de overname of fusie niet een
                        te grote macht vormt en er nog steeds eerlijke concurrentie kan plaatsvinden. Een voorbeeld hiervan is de
                        overname van Super de Boer en C1000 door Jumbo. Bij die overname zijn voorwaarden opgelegd, waardoor
                        Jumbo concurrentie houdt van andere supermarktketens, zoals Albert Heijn en Coop.










             34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39