Page 33 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 33
Inkijkexemplaar
4
Marketeers denken vanuit de markt
Als marketeer denken we meestal niet vanuit een prijs, maar vanuit de markt. We stellen behoeftes vast en
proberen te achterhalen wat een klant bereid is om te betalen. Daarbij letten we op concurrenten, we pro-
beren uniek te zijn of in ieder geval onderscheidend ten opzichte van andere aanbieders.
4.2 Verschillende marktvormen en producten
In de vorige paragraaf hebben we bekeken hoe vraag en aanbod invloed hebben op de marktprijs. We heb-
ben vastgesteld dat er onder bepaalde voorwaarden een marktevenwicht bepaald kan worden op basis van
een vraag- en aanbodcurve. Eén van die voorwaarden was een volkomen concurrentie.
Als er een beperkt aantal grote aanbieders zijn, noemen we dat een oligopolie (oligo = weinig). Omdat er Oligopolie
weinig aanbieders zijn, betalen consumenten meestal een relatief hoge prijs.
Als er slechts één aanbieder is, dan spreken we van een monopolie. Deze aanbieder heeft veel macht en Monopolie
rekent vaak hoge prijzen. Dat kan natuurlijk ook, want hij heeft geen concurrentie.
Volkomen concurrentie (of volledige concurrentie) betekent dat we te maken hebben met veel aanbieders Volkomen concurrentie
van exact hetzelfde product in de ogen van de klant, zoals melk en suiker. Volledige concurrentie
Als je vele aanbieders hebt, maar waarbij deze zich onderscheiden met verschillende soorten van het pro-
duct, spreken we over monopolistische concurrentie, zoals het aanbieden van kleding waarbij allerlei ver- Monopolistische
schillende merken en pasvormen worden aangeboden. concurrentie
Oligopolie Monopolistische Monopolie Volkomen
concurrentie concurrentie
Bedrijven en hun marktvorm.
Een andere invloedsfactor op de prijs is hoe uniek het product is. Als een bepaald product bij elke fabrikant
en winkel hetzelfde zou zijn, we noemen dat een homogeen product, dan kan er alleen op prijs geconcur- Homogeen product
reerd worden. Bij homogene producten ziet of ervaart de klant geen verschillen. Lagere prijzen en winst-
marges zijn dan het gevolg. Als alle winkels in een winkelstraat hetzelfde zijn, heb je hetzelfde effect.
Als marketeer zijn we altijd op zoek naar manieren om ons te onderscheiden. Door als winkel net een beetje
anders te zijn en de klant te verrassen met een ander product of een indrukwekkende service, kunnen wij
ons onderscheiden. Als er verschillende uitvoeringen bestaan van het product, spreken we van een heterogeen Heterogeen product
product. Producten zijn al heterogeen als er verschillende merken en uitvoeringen bestaan.
33