Page 32 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 32
Inkijkexemplaar
4
Om allerlei redenen hebben we te maken met schaarste of overaanbod. Blijft het aanbod onveranderd, maar
neemt de vraag toe? Dan verschuift de vraagcurve naar rechts en neemt de marktprijs toe. Blijft de vraag
onveranderd maar neemt het aanbod toe (overaanbod), dan verschuift de aanbodcurve naar rechts en neemt
de marktprijs af.
Gra ek schaarste door grote vraag. Gra ek overaanbod
Bij een vast aanbod geldt: Hoe meer vraag, des te hoger de prijs
Bij een vaste vraag: Hoe meer aanbod, hoe lager de prijs
Marktevenwicht in de praktijk
Het is goed om te realiseren en te begrijpen hoe het marktevenwicht tot stand komt op basis van de vraag-
lijn en aanbodlijn. Tegelijkertijd is het een puur theoretische benadering, die alleen werkt onder de ideale
omstandigheid van “volkomen concurrentie”. Volkomen concurrentie betekent:
• Er zijn veel vragers en aanbieders
• De markt is transparant en open
• Het gaat om een homogeen product (iedere aanbieder biedt exact hetzelfde aan)
Deze volkomen concurrentie is wel een beetje theoretisch. In de praktijk zijn er allerlei andere omstandig-
heden die van invloed zijn op de marktprijs. Voorbeelden van andere omstandigheden die de prijs beïnvloe-
den zijn bijvoorbeeld:
• Invloed van de overheid (minimumprijzen bij landbouw, maximum huur(verhoging) bij huizen)
• Invloed van technologische ontwikkelingen (beïnvloeden de vraag naar nieuwe smartphones)
• Bevolkingsgroei (beïnvloeden direct de vraag)
• Modetrends
• Tekort aan grondstoffen (kostprijs omhoog, remt het aanbod)
• Stijging van inkomens
• Vastgesteld productievolume (OPEC landen bepalen het aanbod van olieproductie)
32