Page 37 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 37

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  4






           Penetratiegraad
           In de consumentenmarkt wordt veel gebruik gemaakt van het kengetal "penetratiegraad".   Penetratiegraad
           De penetratiegraad zegt iets over hoeveel mensen relatief gezien gebruik maken van een product. Bij de
           berekening van de penetratiegraad, wordt verschil gemaakt tussen niet duurzame consumptiegoederen (ver-
           bruiksgoederen) en duurzame consumptiegoederen (gebruiksgoederen).
           De penetratiegraad voor verbruiksgoederen berekenen we met de volgende formule.


                                        Totaal aantal afnemers van het product in een periode
                         Penetratiegraad  =                                    x 100%
                          Verbruiksgoederen        Potentieel aantal afnemers


           De penetratiegraad voor duurzame goederen berekenen we met de volgende formule.

                                             Totaal aantal bezitters van het product
                              Penetratiegraad  =                          x 100%
                               Duurzame goederen  Potentieel aantal bezitters



           4.5    Bepalen van het totale marktpotentieel



           Op het moment dat een retailer zich wil vestigen in een nieuwe gemeente, kijkt hij naar de mogelijke omzet
           in die markt. Daarmee bepaalt hij of het rendabel is om zich er te vestigen. De totaal mogelijke omzet in een
           woonplaats of gemeente, hangt met name af van het aantal inwoners, de besteding per inwoner en de aan-
           wezige concurrenten. Maar ook omliggende plaatsen of toeristen hebben invloed op het marktpotentieel.


           Totale besteding lokale consument
           Eén van de manieren om de totale besteding van inwoners te bepalen, is gebruik te maken van beschikba-
           re data over het aantal inwoners en de besteding per inwoner op een specifieke productcategorie, zoals
           levensmiddelen of verzorgingsproducten. Deze informatie is na enig deskresearch snel beschikbaar.



                             Totale besteding = Aantal inwoners x Besteding per inwoner




           De bestedingen van consumenten zullen voor een deel in de eigen gemeente plaatsvinden. Dat gedeelte van
           de consumptieve besteding noemen we koopkrachtbinding. Een ander deel van de besteding vindt  in ande- Koopkrachtbinding
           re gemeentes plaats. Zo zijn er inwoners die elders hun aankopen doen vanwege een breder winkelaanbod
           (funshopping) of gewoon uit opgebouwde loyaliteit aan de verder gelegen winkel. De omzet die hierdoor
           wegvloeit noemen we koopkrachtafvloeiing. Koopkrachtafvloeiing wordt ook veroorzaakt door online shop- Koopkrachtafvloeiing
           pen, of het nu gaat om pure webshops of elders gevestigde winkels die omni-channel bedrijven.


           Het omgekeerde vindt ook plaats. Inwoners die vanuit andere gemeentes naar jouw gemeente toekomen,
           zorgen voor koopkrachttoevloeiing. Toevloeiing kan ook plaatsvinden door toerisme.      Koopkrachttoevloeiing


           In de volgende afbeelding zie je de relatie tussen de consumptieve bestedingen en het uiteindelijke markt-
           potentieel voor de lokaal gevestigde detailhandel.






                                                                                                          37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42