Page 37 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 37
Inkijkexemplaar
4
Penetratiegraad
In de consumentenmarkt wordt veel gebruik gemaakt van het kengetal "penetratiegraad". Penetratiegraad
De penetratiegraad zegt iets over hoeveel mensen relatief gezien gebruik maken van een product. Bij de
berekening van de penetratiegraad, wordt verschil gemaakt tussen niet duurzame consumptiegoederen (ver-
bruiksgoederen) en duurzame consumptiegoederen (gebruiksgoederen).
De penetratiegraad voor verbruiksgoederen berekenen we met de volgende formule.
Totaal aantal afnemers van het product in een periode
Penetratiegraad = x 100%
Verbruiksgoederen Potentieel aantal afnemers
De penetratiegraad voor duurzame goederen berekenen we met de volgende formule.
Totaal aantal bezitters van het product
Penetratiegraad = x 100%
Duurzame goederen Potentieel aantal bezitters
4.5 Bepalen van het totale marktpotentieel
Op het moment dat een retailer zich wil vestigen in een nieuwe gemeente, kijkt hij naar de mogelijke omzet
in die markt. Daarmee bepaalt hij of het rendabel is om zich er te vestigen. De totaal mogelijke omzet in een
woonplaats of gemeente, hangt met name af van het aantal inwoners, de besteding per inwoner en de aan-
wezige concurrenten. Maar ook omliggende plaatsen of toeristen hebben invloed op het marktpotentieel.
Totale besteding lokale consument
Eén van de manieren om de totale besteding van inwoners te bepalen, is gebruik te maken van beschikba-
re data over het aantal inwoners en de besteding per inwoner op een specifieke productcategorie, zoals
levensmiddelen of verzorgingsproducten. Deze informatie is na enig deskresearch snel beschikbaar.
Totale besteding = Aantal inwoners x Besteding per inwoner
De bestedingen van consumenten zullen voor een deel in de eigen gemeente plaatsvinden. Dat gedeelte van
de consumptieve besteding noemen we koopkrachtbinding. Een ander deel van de besteding vindt in ande- Koopkrachtbinding
re gemeentes plaats. Zo zijn er inwoners die elders hun aankopen doen vanwege een breder winkelaanbod
(funshopping) of gewoon uit opgebouwde loyaliteit aan de verder gelegen winkel. De omzet die hierdoor
wegvloeit noemen we koopkrachtafvloeiing. Koopkrachtafvloeiing wordt ook veroorzaakt door online shop- Koopkrachtafvloeiing
pen, of het nu gaat om pure webshops of elders gevestigde winkels die omni-channel bedrijven.
Het omgekeerde vindt ook plaats. Inwoners die vanuit andere gemeentes naar jouw gemeente toekomen,
zorgen voor koopkrachttoevloeiing. Toevloeiing kan ook plaatsvinden door toerisme. Koopkrachttoevloeiing
In de volgende afbeelding zie je de relatie tussen de consumptieve bestedingen en het uiteindelijke markt-
potentieel voor de lokaal gevestigde detailhandel.
37