Page 36 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 36
Inkijkexemplaar
4
Het marktaandeel geeft puur aan hoe jij er qua omzet of afzet voor staat ten opzichte van alle concurrenten
bij elkaar. Als je die informatie over meerdere periodes met elkaar vergelijkt, kun je vaststellen of je markt
“afsnoept” van je concurrenten of niet. Alleen het marktaandeel zegt echter onvoldoende. Je wilt ook weten
hoeveel je kunt groeien in de afnemersmarkt. We bekijken dit in de volgende paragraaf.
4.4 Groeien in de markt
Als je wilt groeien, moet er wel markt zijn voor je product. Breng je een volledig nieuw product op de markt,
dan kun je marktonderzoek doen om een idee te krijgen van de omvang van de markt. Breng je een product
op de markt dat de markt al kent, dan is er mogelijk al informatie beschikbaar over de omvang. Ook nu doe
je marktonderzoek om deze informatie te verkrijgen.
Marktpotentieel De totale vraag in de markt noemen we het "marktpotentieel". Het marktpotentieel bestaat vervolgens
Effectieve vraag weer uit de "effectieve vraag" (ook wel actuele vraag genoemd) en de "potentiële vraag". In
formulevorm:
Marktpotentieel = Effectieve vraag + Potentiële vraag
We zien dat in de afbeelding hieronder.
Marktpotentieel/
Totale vraag
Potentiële vraag
E ectieve vraag/
Additionele vraag Actuele vraag
Omzet
Vervangingsvraag
Initiële vraag
Tijd
De totale marktvraag bestaat uit verschillende elementen.
De effectieve vraag bestaat vervolgens uit:
Initiële vraag • De initiële vraag (de eerste keer dat iets wordt aangekocht)
Vervangingsvraag • De vervangingsvraag (herhalingsaankoop nadat de eerdere aankoop versleten is)
Additionele vraag • De additionele vraag (extra aankoop, bijv. een 2e televisie)
Na de lancering van een product zal er initiële vraag zijn. De omvang (=omzet) van deze vraag zal afnemen
naarmate meer mensen het product aanschaffen. Vervolgens kan er na verloop van tijd een vervangings-
vraag ontstaan en nog later in de tijd een additionele vraag. Deze additionele vraag kan ontstaan als gevolg
van promotionele acties.
36