Page 35 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 35
Inkijkexemplaar
4
4.3 Gebruik van KPI's zoals marktaandeel
Als we praten over de markt, dan praten we over omzet (in euro’s) of afzet (hoeveelheid).
Om je eigen succes in de markt te kunnen vergelijken met andere aanbieders, gebruiken we kengetallen. Key Performance
Deze belangrijke vergelijkingsgetallen worden in het Engels Key Performance Indicators genoemd, afgekort Indicator
KPI's.
KPI
Naast de KPI’s die iets zeggen over jouw positie in de markt, zijn er ook KPI’s die de interne processen meten,
zoals de voorraadhuishouding of tevredenheid van je personeel.
Als we kijken naar de markt, dan noemen we de onderstaande KPI’s.
Marktaandeel
Met het marktaandeel geef je aan hoeveel procent van de marktomzet of -afzet jij hebt ten opzichte van de Marktaandeel
totale markt. Daarbij vergelijk je bedrijven met eenzelfde product(groep), assortiment of branche. Zo had
Albert Heijn in 2021 qua omzet een marktaandeel van 35,9% binnen de supermarktbranche. Als je een markt-
aandeel berekent op basis van omzetten, wordt dit ook wel eens omzetaandeel genoemd. Soms wordt een
marktaandeel berekend op basis van de afzet (aantallen of gewicht). In formulevorm:
Marktaandeel (omzetaandeel) = (Eigen omzet / Omzet in de totale markt) x100%
óf
Marktaandeel = (Eigen afzet / Totale afzet in de markt) x 100%
Relatief marktaandeel
Soms vergelijken winkels zich met de grootste concurrent. Dan spreek je over een relatief marktaandeel. In Relatief marktaandeel
formulevorm ziet dat er als volgt uit:
Relatief marktaandeel = (Eigen marktaandeel / Marktaandeel grootste concurrent)
óf
Relatief marktaandeel = (Eigen omzet / Omzet grootste concurrent)
óf
Relatief marktaandeel = (Eigen afzet / Afzet grootste concurrent)
35