Page 30 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 30
Inkijkexemplaar
4
HOOFDSTUK 4
4. De markt in de praktijk
In de economie wordt regelmatig gesproken over de “markt”. Hierbij onderscheiden we twee soorten mark-
Concrete markt ten. Allereerst kennen we de concrete markt. Dat is een plek waar we als aanbieder of consument fysiek
heen kunnen gaan om onze producten te verkopen of kopen. Een winkel is hier een voorbeeld van.
Een concrete markt is een plek waar je heen kunt gaan.
Abstracte markt We kennen ook de “abstracte markt”. Dat is niet een plek waar je heen kunt gaan, maar daarmee bedoelen
we de totale vraag en aanbod van een bepaald product.
De abstracte markt bestaat uit het totaal aan vraag en aanbod van een product(soort).
4.1 Vraag, aanbod en prijs
Schaarste We weten allemaal wel dat een prijs afhankelijk is van “vraag en aanbod”. Bij schaarste gaat de prijs omhoog.
Overschot Andersom geldt dat ook. Als er een overschot aan producten is, gaat de verkoopprijs omlaag, omdat alle
aanbieders onderling op basis van prijs met elkaar gaan concurreren om de producten te kunnen
verkopen.
Marktprijs Als we het over de prijs hebben, dan bedoelen we de marktprijs, ofwel wat de prijs is op de abstracte markt
van aanbieders en vragers.
Een goed voorbeeld van schaarste en dus weinig aanbod, is de huizenmarkt. Bij het schrijven van dit boek is
er een groot tekort aan woningen. Daarmee heeft de huizenprijs zich behoorlijk opgedreven. Er wordt zelfs
overboden op vraagprijzen, voor de verkopende partij gunstig, niet voor de koper.
Vraag en aanbod in de klassieke economie
In de klassieke economie wordt de vraag en aanbod bekeken op basis van de prijs. Anders gezegd, econo-
men bekijken wat het effect van de prijs is op de vraag en het aanbod.
Hoe lager de marktprijs, des te hoger de vraag
Als een product een lage prijs heeft, wakkert dat de verkopen aan. We zien dat in de grafiek van de
Vraagcurve vraagcurve.
30