Page 25 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 25
Inkijkexemplaar
3
Bedrijfskolom
Producent
Groothandel
Detailhandel
Consument
Een groothandel kan ook direct aan de consument leveren.
Het lijkt misschien lucratief voor de groothandel om direct aan de consument, de eindklant, te leveren, maar
dit heeft ook nadelen. De groothandel heeft namelijk minder kennis van het product en staat verder af van
de klant, waardoor deze groothandel niet in staat is om elke eindklant gemakkelijk te bereiken en goed te
bedienen. Daarom is de groothandel ook zuinig op de detailhandel en zal daar qua prijsstelling doorgaans
slim mee omgaan. Hierdoor wordt de detailhandel niet of nauwelijks benadeeld.
De groothandel
We gaan iets dieper in op de positie van de groothandel.
De groothandel is eigenlijk het logistieke brein tussen fabrikant en detailhandel. Ze zijn in staat om goede-
ren te verzamelen van verschillende producenten en deze vervolgens te distribueren naar de verschillende
winkels. Door goed zicht te hebben op de vraag en het aanbod, kan de groothandel zorgen voor een verant-
woorde voorraad. De kracht is dan ook verzamelen, ompakken, opslag en transport.
We kennen twee groothandelsfuncties. De collecterende en de distribuerende functie.
De collecterende groothandel: Deze groothandel koopt kleine hoeveelheden in bij heel veel producenten. Collecterende
De distribuerende groothandel: Deze groothandel koop grote hoeveelheden in bij weinig leveranciers. groothandel
Distribuerende
Groothandels kunnen ook collecterend en distribuerend tegelijk zijn. Daarbij hebben ze veel verschillende groothandel
leveranciers en afnemers tegelijk.
25