Page 20 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 20
Inkijkexemplaar
2
UPS’s: Unique Selling Points
Als winkel moet je altijd onderscheidend proberen te zijn van andere aanbieders. De klant moet een reden
hebben om bij jou te kopen. Jij, als winkelier, moet daarom nadenken over je unieke verkoopargumenten
Unique Selling Point richting de klant. Een uniek verkoopargument, in het Engels Unique Selling Point (USP) genoemd, kan van
(USP) alles zijn. Het kan een uniek product zijn, maar ook een verrassende service of beleving in je winkel.
2.2 Sales funnel en AIDA
De eerste drie fases (bewustwording, overweging en aankoop) van de customer journey staan ook bekend
Sales funnel als de "Sales funnel", de verkooptrechter. Kopers nemen (vaak onbewust) deze stappen als ze een aankoop
willen doen. De marketeer of verkoper moet ervoor zorgen dat de potentiële koper deze stappen ook daad-
werkelijk kan doorlopen.
AIDA De sales funnel is afgeleid van het AIDA model dat je onderstaand ziet. Dit model wordt ook veel ingezet bij
het bepalen van de juiste acties richting de klant. De allereerste stap is het verkrijgen van aandacht of atten-
tie voor je product, merk of winkel. Via de daaropvolgende stappen gaan we de klant steeds verder aan ons
binden totdat de klant overgaat tot een aankoop, een gewenste actie!
Attention Ontdekken en bewust worden
Interest Wek interesse, verdieping
Desire Oplossingen en verlangen
Action Vragen, informeren, abonneren
Verkoop, of een andere actie
Verkoop
Loyaliteit Terugkerende klant
Sales funnel, AIDA.
Onderstaand vind je voorbeelden van mogelijke acties voor elk van de genoemde stappen binnen het AIDA
model.
Attention
We vragen aandacht (Attention) van de klant. We willen graag dat de klant bekend is met het bestaan van
onze winkel, onze service en de producten die we verkopen. Ook kunnen we spreken van bewustwording
(Awareness). Dit kunnen we bereiken met verschillende middelen, zoals een post of advertentie op social
media, een stoepbord buiten de winkel, of een advertentie in de lokale krant.
20