Page 20 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 20

Inkijkexemplaar
     2






                        UPS’s: Unique Selling Points
                        Als winkel moet je altijd onderscheidend proberen te zijn van andere aanbieders. De klant moet een reden
                        hebben om bij jou te kopen. Jij, als winkelier, moet daarom nadenken over je unieke verkoopargumenten
   Unique Selling Point  richting de klant. Een uniek verkoopargument, in het Engels Unique Selling Point (USP) genoemd, kan van
   (USP)                alles zijn. Het kan een uniek product zijn, maar ook een verrassende service of beleving in je winkel.


                        2.2    Sales funnel en AIDA



                        De eerste drie fases (bewustwording, overweging en aankoop) van de customer journey staan ook bekend
   Sales funnel         als de "Sales funnel", de verkooptrechter. Kopers nemen (vaak onbewust) deze stappen als ze een aankoop
                        willen doen. De marketeer of verkoper moet ervoor zorgen dat de potentiële koper deze stappen ook daad-
                        werkelijk kan doorlopen.


   AIDA                 De sales funnel is afgeleid van het AIDA model dat je onderstaand ziet. Dit model wordt ook veel ingezet bij
                        het bepalen van de juiste acties richting de klant. De allereerste stap is het verkrijgen van aandacht of atten-
                        tie voor je product, merk of winkel. Via de daaropvolgende stappen gaan we de klant steeds verder aan ons
                        binden totdat de klant overgaat tot een aankoop, een gewenste actie!



                                                 Attention                   Ontdekken en bewust worden

                                                 Interest                    Wek interesse, verdieping


                                                  Desire                     Oplossingen en verlangen

                                                  Action                     Vragen, informeren, abonneren





                                                                             Verkoop, of een andere actie
                                                 Verkoop
                                                 Loyaliteit                  Terugkerende klant

                                                           Sales funnel, AIDA.


                        Onderstaand vind je voorbeelden van mogelijke acties voor elk van de genoemde stappen binnen het AIDA
                        model.

                        Attention
                        We vragen aandacht (Attention) van de klant. We willen graag dat de klant bekend is met het bestaan van
                        onze winkel, onze service en de producten die we verkopen. Ook kunnen we spreken van bewustwording
                        (Awareness). Dit kunnen we bereiken met verschillende middelen, zoals een post of advertentie op social
                        media, een stoepbord buiten de winkel, of een advertentie in de lokale krant.










             20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25