Page 22 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 22
Inkijkexemplaar
2
Afhankelijk van de winkelformule, kun je de klant meer of minder verrassen bij de verkoop. Soms zijn er extra
Loyaliteitsprogramma’s acties nodig om de klantentrouw te behouden of te vergroten. We maken dan gebruik van loyaliteitsprogramma’s.
Retentieprogramma's Hierbij wordt ook wel gesproken over retentieprogramma’s. Retentie betekent letterlijk vasthouden. Hoewel
Retentie loyaal (trouw) en retentie (binden) een iets andere betekenis hebben, worden beide termen vaak samen of
door elkaar gebruikt. Hieronder vind je een aantal voorbeelden die kunnen zorgen voor loyaliteit en retentie
• Geregistreerde klanten krijgen een kortingsvoucher voor een volgende aankoop
• Spaarsysteem voor korting
• Sparen voor gratis ticket (evenement) of premiumartikel
• Lagere of géén verzendkosten bij trouwe (geregistreerde) klanten
• Omzetpercentage gaat naar een goed doel
• Uitnodiging voor een VIP dag met persoonlijke verrassing
• Toenemend kortingspercentage naarmate meer wordt aangekocht
2.3 Belangrijke begrippen
• Klantreis • Unique Selling Point (USP)
• Touchpoint • Sales funnel
• Customer journey • AIDA
• Customer experience • Hospitality
• Loyaliteit • Retentie
• Klantentrouw • Loyaliteits- en
retentieprogramma's
22