Page 26 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 26

Inkijkexemplaar
     3







                                                    Leverancier          Leverancier



                                                        Distribuerende groothandel





                               Afnemer          Afnemer         Afnemer          Afnemer          Afnemer




                              Leverancier      Leverancier     Leverancier      Leverancier      Leverancier



                                                          Collecterende groothandel





                                                     Afnemer               Afnemer

                        De collecterende en distribuerende groothandel. De distribuerende groothandel heeft weinig leveranciers
                           maar wel veel afnemers. De collecterende groothandel heeft veel leveranciers en weinig afnemers.

                        Macht in de bedrijfskolom
                        Alle schakels in de bedrijfskolom hebben een bepaalde macht. Met macht wordt bedoeld dat ze hun wil
                        kunnen opleggen aan één of meer partijen in de bedrijfskolom. We geven een voorbeeld. Als jij een kleine
                        gespecialiseerde winkel hebt in flatscreen tv’s, dan heb je niet zoveel macht. Je kunt de groothandel waar
                        je je tv’s inkoopt, niet afdwingen een bepaalde prijs te vragen. Ben je echter de MediaMarkt, dan heb je
                        inkoopmacht. De groothandel zal waarschijnlijk wel naar de MediaMarkt luisteren, want deze klant is veel
                        te belangrijk om niet serieus te nemen.

                        Inkoopcombinaties
   Inkoopcombinatie     Kleine winkels kunnen hun macht vergroten door samen te werken in “inkoopcombinaties”. Door gezamen-
                        lijk in te kopen, ben je opeens wel een grote afnemer, net zoals de MediaMarkt dat is. De winkeliers krijgen
                        op deze manier lagere inkoopprijzen of betere voorwaarden. In vrijwel alle retailbranches zijn inkoopcom-
                        binaties actief waar je je als winkelier bij kunt aansluiten.



                        3.3    Het bestaansrecht van de retail


                        Eerder hebben we al gesproken over de meerwaarde die elke schakel biedt. Onderstaand benoemen we de
                        meest belangrijke meerwaarde die de detailhandel levert voor de consument.


                        Bieden van kennis
                        De detailhandel is in staat om face-to-face uitleg te geven aan de klant. Met gedegen kennis over de produc-
                        ten is dit één van de krachten die je kunt bieden.






             26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31