Page 26 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 26
Inkijkexemplaar
3
Leverancier Leverancier
Distribuerende groothandel
Afnemer Afnemer Afnemer Afnemer Afnemer
Leverancier Leverancier Leverancier Leverancier Leverancier
Collecterende groothandel
Afnemer Afnemer
De collecterende en distribuerende groothandel. De distribuerende groothandel heeft weinig leveranciers
maar wel veel afnemers. De collecterende groothandel heeft veel leveranciers en weinig afnemers.
Macht in de bedrijfskolom
Alle schakels in de bedrijfskolom hebben een bepaalde macht. Met macht wordt bedoeld dat ze hun wil
kunnen opleggen aan één of meer partijen in de bedrijfskolom. We geven een voorbeeld. Als jij een kleine
gespecialiseerde winkel hebt in flatscreen tv’s, dan heb je niet zoveel macht. Je kunt de groothandel waar
je je tv’s inkoopt, niet afdwingen een bepaalde prijs te vragen. Ben je echter de MediaMarkt, dan heb je
inkoopmacht. De groothandel zal waarschijnlijk wel naar de MediaMarkt luisteren, want deze klant is veel
te belangrijk om niet serieus te nemen.
Inkoopcombinaties
Inkoopcombinatie Kleine winkels kunnen hun macht vergroten door samen te werken in “inkoopcombinaties”. Door gezamen-
lijk in te kopen, ben je opeens wel een grote afnemer, net zoals de MediaMarkt dat is. De winkeliers krijgen
op deze manier lagere inkoopprijzen of betere voorwaarden. In vrijwel alle retailbranches zijn inkoopcom-
binaties actief waar je je als winkelier bij kunt aansluiten.
3.3 Het bestaansrecht van de retail
Eerder hebben we al gesproken over de meerwaarde die elke schakel biedt. Onderstaand benoemen we de
meest belangrijke meerwaarde die de detailhandel levert voor de consument.
Bieden van kennis
De detailhandel is in staat om face-to-face uitleg te geven aan de klant. Met gedegen kennis over de produc-
ten is dit één van de krachten die je kunt bieden.
26