Page 23 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 23
Inkijkexemplaar
3
HOOFDSTUK 3
3. Het product van bron naar consument
Het product dat je in de winkel koopt, heeft een lange weg afgelegd voordat het beschikbaar is voor de con-
sument. Elk product begint met de grondstoffen waarvan het product is gemaakt. Na de winning van de
grondstoffen volgt het productieproces. Na het productieproces volgt vaak de groothandel en dan de detail-
handel. We nemen een jeans als voorbeeld. Het katoen waarvan de jeans gemaakt
is, komt van de katoenplant (zoals in de afbeelding rechts) en deze katoen moet wor-
den geoogst. Via verschillende stappen of schakels wordt de grondstof katoen omge-
vormd tot stof en een jeans. Daarbij zijn veel verschillende producenten betrokken.
Bedenk bovendien dat het product telkens vervoerd moet worden van de ene naar
de andere schakel.
3.1 De bedrijfskolom
Als we alle schakels op de rij zetten, dan noemen we dat een bedrijfskolom. We plaatsen de winning en pro- Bedrijfskolom
ductie van grondstoffen bovenaan (als de oerproducent) en de detailhandel als laatste schakel onderaan.
Oerproducent
Producent garen
Producent sto en
Producent broeken
Groothandel
Detailhandel
Bedrijfskolom voor een spijkerbroek.
Elke schakel in de bedrijfskolom heeft een bepaalde toegevoegde waarde en maakt een bepaalde winst. In Toegevoegde waarde
werkelijkheid kunnen er veel meer schakels zijn, zoals transporteurs, exporteurs en importeurs.
Veranderingen in de bedrijfskolom
De bedrijfskolom kan met de tijd veranderen. We nemen de bedrijfskolom van de jeans weer als voorbeeld.
De producent van de stoffen zou de producent van het garen kunnen overnemen. We noemen dit integra- Integratie
tie in de bedrijfskolom. De bedrijfskolom wordt korter.
Als de broekenproducent besluit om de nationale groothandel via een internationale groothandel aan te Differentiatie
leveren, wordt er een schakel toegevoegd. De bedrijfskolom wordt dan langer. We noemen dit differentiatie bedrijfskolom
in de bedrijfskolom.
23