Page 21 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 21

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  2






           Interest
           Bij deze stap is de klant al bekend met ons bestaan, maar wordt verdere interesse (Interest) gewekt.  Tijdens
           een bezoek aan onze fysieke winkel of webshop, kunnen we de klant prikkelen, waardoor er ook echt inte-
           resse ontstaat in onze producten. Het communiceren van voordeeltjes of interessante productinformatie
           kan hierbij helpen. Zowel de fysieke winkel als webshop biedt hiervoor de mogelijkheden. Zodra de klant
           interesse heeft, is er een kans aanwezig dat de klant terugkomt of zich verder wil verdiepen.


           Desire
           Dit is de stap waarbij de klant denkt “Dat is wat voor mij!”. Er is serieuze behoefte om het product aan te
           schaffen. We kunnen dit bereiken door tijdens een fysiek winkelbezoek een klant iets te demonstreren of
           tonen. Tijdens een gesprek met de klant kunnen we inspelen op de specifieke situatie of behoefte van die
           klant. Ook een webshop biedt daarvoor de mogelijkheden. In het tweede gedeelte van dit boek gaan we
           verder in op de online mogelijkheden hiervoor.


           Action
           Dit is het moment waarop de klant besluit tot aankoop of het afnemen van een abonnement.


           In bovenstaand voorbeeld gingen we uit van een aankoop. Maar AIDA kun je ook kleiner inzetten. Als het je
           gaat om zoveel mogelijk abonnees te krijgen op je nieuwsbrief, kun je ook nadenken over wat de mogelijk-
           heden zijn om de (nog onbekende) klant zover te krijgen.

           Van goed, beter naar best
           Binnen de retailmarketing houden we ons bezig met waar we goed in zijn en hoe we nog beter kunnen wor-
           den voor onze klanten. Retailmarketing helpt je beter naar je klant te kijken, maar vooral ook waar jouw
           klanten zitten en wat ze van jou verwachten. Als retailer heb je een aanbod van producten dat gericht is op
           een bepaalde doelgroep. Met retailmarketing leren we de doelgroep kennen, gaan we die beschrijven en
           proberen daarbij vooral de wensen helder te krijgen. Zo kun je op de best mogelijke manier inspelen op je
           klant. Als jij je beoogde klanten goed kent, kun je ze ook verassen!

           Hospitality
           Bedenk vooral dat jij niet de enige retailer bent. Een klant is
           op zoek naar gemak en/of een prettige beleving. Zorg voor
           gastvrijheid in de winkel, met de Engelse term ook wel
           hospitality genoemd. Het is aan jou als retailer de kunst om je                         Hospitality
           te onderscheiden en die dingen te doen waar je klanten
           gelukkig van worden. Zorg ervoor dat je de gastheer of
           gastvrouw bent in de winkel.

           Loyaliteit en retentie
           Heb je de verkoop met de klant afgerond, dan zie je die klant ook graag weer terug. Op het moment dat
           de klant een unieke en verrassende ervaring heeft opgedaan, is er een grote kans dat de klant de volgende
           keer voor dezelfde winkel kiest, oftewel een loyale klant is geworden. Ook zal mond-tot-mond reclame kun-
           nen zorgen voor nieuwe klanten.








                                                                                                          21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26