Page 21 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 21
Inkijkexemplaar
2
Interest
Bij deze stap is de klant al bekend met ons bestaan, maar wordt verdere interesse (Interest) gewekt. Tijdens
een bezoek aan onze fysieke winkel of webshop, kunnen we de klant prikkelen, waardoor er ook echt inte-
resse ontstaat in onze producten. Het communiceren van voordeeltjes of interessante productinformatie
kan hierbij helpen. Zowel de fysieke winkel als webshop biedt hiervoor de mogelijkheden. Zodra de klant
interesse heeft, is er een kans aanwezig dat de klant terugkomt of zich verder wil verdiepen.
Desire
Dit is de stap waarbij de klant denkt “Dat is wat voor mij!”. Er is serieuze behoefte om het product aan te
schaffen. We kunnen dit bereiken door tijdens een fysiek winkelbezoek een klant iets te demonstreren of
tonen. Tijdens een gesprek met de klant kunnen we inspelen op de specifieke situatie of behoefte van die
klant. Ook een webshop biedt daarvoor de mogelijkheden. In het tweede gedeelte van dit boek gaan we
verder in op de online mogelijkheden hiervoor.
Action
Dit is het moment waarop de klant besluit tot aankoop of het afnemen van een abonnement.
In bovenstaand voorbeeld gingen we uit van een aankoop. Maar AIDA kun je ook kleiner inzetten. Als het je
gaat om zoveel mogelijk abonnees te krijgen op je nieuwsbrief, kun je ook nadenken over wat de mogelijk-
heden zijn om de (nog onbekende) klant zover te krijgen.
Van goed, beter naar best
Binnen de retailmarketing houden we ons bezig met waar we goed in zijn en hoe we nog beter kunnen wor-
den voor onze klanten. Retailmarketing helpt je beter naar je klant te kijken, maar vooral ook waar jouw
klanten zitten en wat ze van jou verwachten. Als retailer heb je een aanbod van producten dat gericht is op
een bepaalde doelgroep. Met retailmarketing leren we de doelgroep kennen, gaan we die beschrijven en
proberen daarbij vooral de wensen helder te krijgen. Zo kun je op de best mogelijke manier inspelen op je
klant. Als jij je beoogde klanten goed kent, kun je ze ook verassen!
Hospitality
Bedenk vooral dat jij niet de enige retailer bent. Een klant is
op zoek naar gemak en/of een prettige beleving. Zorg voor
gastvrijheid in de winkel, met de Engelse term ook wel
hospitality genoemd. Het is aan jou als retailer de kunst om je Hospitality
te onderscheiden en die dingen te doen waar je klanten
gelukkig van worden. Zorg ervoor dat je de gastheer of
gastvrouw bent in de winkel.
Loyaliteit en retentie
Heb je de verkoop met de klant afgerond, dan zie je die klant ook graag weer terug. Op het moment dat
de klant een unieke en verrassende ervaring heeft opgedaan, is er een grote kans dat de klant de volgende
keer voor dezelfde winkel kiest, oftewel een loyale klant is geworden. Ook zal mond-tot-mond reclame kun-
nen zorgen voor nieuwe klanten.
21