Page 24 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 24
Inkijkexemplaar
3
Integratie Di erentiatie
Oerproducent Oerproducent Oerproducent
Producent garen Producent garen en sto en Producent garen
Producent sto en Producent broeken Producent sto en
Producent broeken Nationale Groothandel Producent broeken
Nationale Groothandel Detailhandel Internationale Groothandel
Detailhandel Nationale Groothandel
Detailhandel
Integratie en differentiatie in de bedrijfskolom.
3.2 Bedrijfskolom voor de retailer
Als retailer zijn we minder gefocust op de halffabrikaten en de totstandkoming van een product. Wel heb-
ben we te maken met onze toeleveranciers. De toeleveranciers zijn veelal groothandels, maar ook fabrikan-
ten kunnen toeleveranciers zijn. Met name de grote retailketens kunnen vaak direct bij de fabrikant inkopen.
Afhankelijk van het type product, de hoeveelheid waarmee we inkopen en de locatie van producenten en/
of groothandels, bepaalt hoe de bedrijfskolom er voor ons als detailhandel uitziet.
Een voorbeeld van een vereenvoudigde bedrijfskolom zie je onderstaand. Elke schakel zorgt voor een bepaal-
de toegevoegde waarde en een stukje winst op het product.
Bedrijfskolom Bedrijfskolom
Producent Producent
Groothandel Retailketen
Detailhandel Elke schakel heeft zijn eigen winstmarge.
Eenvoudige bedrijfskolom.
Sinds de opkomst van internet en de vele webshops, wordt de markt steeds transparanter en vervaagt de
bedrijfskolom wel een beetje. Net als sommige producenten direct aan de detailhandel kunnen leveren, komt
het ook voor dat de groothandel direct aan consumenten levert. Dit is weergegeven in de volgende afbeelding.
24