Page 27 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 27
Inkijkexemplaar
3
Dicht bij de klant
Als detailhandel sta je letterlijk en figuurlijk dicht bij de klant. Je zoekt een passende locatie voor je winkel,
afhankelijk van het type winkel dat je hebt of start. Hiermee is de afstand en de reistijd voor de klant over-
brugbaar, dit in tegenstelling tot een groothandel die meestal gevestigd is op één of enkele locaties in het
land. Ruilen is gemakkelijk en eventuele vervolgaankopen kunnen ook eenvoudig gedaan worden. Zodra je
een goede prestatie levert aan de klant, zorgt loyaliteit voor mond tot mond reclame en terugkerende klanten.
Verkoop per stuk
Waar je bij de groothandel vaak meer stuks tegelijk moet afnemen, is dat bij de detailhandel meestal niet
zo. Dit is dan ook een meerwaarde voor de consument.
3.4 De finale vraag en afgeleide vraag
De consument behoort formeel gezien niet tot de bedrijfskolom, het is immers geen bedrijf dat iets verhandelt.
De consument biedt ook geen meerwaarde aan het product. De consument is echter wel bepalend voor de
afname van producten. Afhankelijk van de bekendheid van een product, kan een bepaalde vraag bij de con-
sument ontstaan. We noemen die vraag van de consument ook wel de finale vraag. Finale vraag
Op basis van de finale vraag zal er bovenliggend in de bedrijfskolom
iets gebeuren. Bedenk dat de finale vraag voor een product vaak vele
andere productvragen tot gevolg heeft, de afgeleide vraag genoemd. Afgeleide vraag
De vraag naar een jeans of broekriem leidt tot een bovenliggende
vraag naar spijkerstof of leer.
Sommige producten kunnen zowel finale als afgeleide vraagproduc-
ten zijn. Neem een fietsbel. Iedere verkochte fiets heeft er één (afge-
leide vraag), maar ook worden deze als losse accessoires verkocht (finale vraag).
Voor alle schakels in de bedrijfskolom, is het van belang om te weten hoe groot de vraag naar producten is
of zal worden. Als de vraag groter of kleiner is dan aanvankelijk verwacht, ontstaan er overal in de keten pro-
blemen. De schakels kunnen de producten niet verkopen als er minder vraag blijkt te zijn of er ontstaan juist
leveringsproblemen bij teveel vraag. Het uitvoeren van goed onderzoek en het voorspellen van de markt-
vraag is dan ook een belangrijke functie van de marketeer.
Voorraadbeheer
Binnen de retail is voorspellen minstens zo belangrijk. Een goed voorraadbeheer is essentieel. Te weinig Voorraadbeheer
voorraad leidt tot nee-verkoop, iets wat we liever willen voorkomen. Het kost omzet en leidt mogelijk tot
teleurstelling bij de klant. Maar een teveel aan producten is ook niet goed. Overtollige producten, incourante
voorraad genoemd, kost geld. Vooral bij producten met een beperkte houdbaarheid of korte levenscyclus, Incourante voorraad
zoals modegevoelige producten of seizoensproducten, is een goede voorspelling erg belangrijk.
27