Page 27 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 27

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  3






           Dicht bij de klant
           Als detailhandel sta je letterlijk en figuurlijk dicht bij de klant. Je zoekt een passende locatie voor je winkel,
           afhankelijk van het type winkel dat je hebt of start. Hiermee is de afstand en de reistijd voor de klant over-
           brugbaar, dit in tegenstelling tot een groothandel die meestal gevestigd is op één of enkele locaties in het
           land. Ruilen is gemakkelijk en eventuele vervolgaankopen kunnen ook eenvoudig gedaan worden. Zodra je
           een goede prestatie levert aan de klant, zorgt loyaliteit voor mond tot mond reclame en terugkerende klanten.


           Verkoop per stuk
           Waar je bij de groothandel vaak meer stuks tegelijk moet afnemen, is dat bij de detailhandel meestal niet
           zo. Dit is dan ook een meerwaarde voor de consument.



           3.4    De finale vraag en afgeleide vraag


           De consument behoort formeel gezien niet tot de bedrijfskolom, het is immers geen bedrijf dat iets verhandelt.
           De consument biedt ook geen meerwaarde aan het product. De consument is echter wel bepalend voor de
           afname van producten. Afhankelijk van de bekendheid van een product, kan een bepaalde vraag bij de con-
           sument ontstaan. We noemen die vraag van de consument ook wel de finale vraag.          Finale vraag


           Op basis van de finale vraag zal er bovenliggend in de bedrijfskolom
           iets gebeuren. Bedenk dat de finale vraag voor een product vaak vele
           andere productvragen tot gevolg heeft, de afgeleide vraag genoemd.                      Afgeleide vraag
           De vraag naar een jeans of broekriem leidt tot een bovenliggende
           vraag naar spijkerstof of leer.


           Sommige producten kunnen zowel finale als afgeleide vraagproduc-
           ten zijn. Neem een fietsbel. Iedere verkochte fiets heeft er één (afge-
           leide vraag), maar ook worden deze als losse accessoires verkocht (finale vraag).

           Voor alle schakels in de bedrijfskolom, is het van belang om te weten hoe groot de vraag naar producten is
           of zal worden. Als de vraag groter of kleiner is dan aanvankelijk verwacht, ontstaan er overal in de keten pro-
           blemen. De schakels kunnen de producten niet verkopen als er minder vraag blijkt te zijn of er ontstaan juist
           leveringsproblemen bij teveel vraag. Het uitvoeren van goed onderzoek en het voorspellen van de markt-
           vraag is dan ook een belangrijke functie van de marketeer.


           Voorraadbeheer
           Binnen de retail is voorspellen minstens zo belangrijk. Een goed voorraadbeheer is essentieel. Te weinig  Voorraadbeheer
           voorraad leidt tot nee-verkoop, iets wat we liever willen voorkomen. Het kost omzet en leidt mogelijk tot
           teleurstelling bij de klant. Maar een teveel aan producten is ook niet goed. Overtollige producten, incourante
           voorraad genoemd, kost geld. Vooral bij producten met een beperkte houdbaarheid of korte levenscyclus,  Incourante voorraad
           zoals modegevoelige producten of seizoensproducten, is een goede voorspelling erg belangrijk.












                                                                                                          27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32