Page 15 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 15
Inkijkexemplaar
1
Multi-channel Cross-channel Omni-channel
Multi-channel, Cross-channel en Omni-Channel.
Multi-channel
We spreken van multi-channel als er via verschillende ‘onafhankelijke’ kanalen wordt gecommuniceerd en Multi-channel
gehandeld met de klant. Er kunnen per kanaal heel verschillende keuzes worden gemaakt voor wat betreft
de inzet en inrichting van het kanaal. De verschillende kanalen worden misschien wel gerund door verschil-
lende afdelingen.
Cross-channel
Bij cross-channel is er wel een bepaalde onderlinge afstemming. Dit stelt een organisatie in staat om één Cross-channel
bepaalde boodschap, zoals een aanbieding, op verschillende manieren onder de aandacht te brengen bij
de consument. Een aanbieding kan bijvoorbeeld gecommuniceerd worden via social media, de huis-aan-
huis folder en de webshop.
Omni-channel
Bij omni-channel spreken we van een volledige integratie zoals eerder uitgelegd. Alle correspondentie via de Omni-channel
webshop is ook bekend bij de winkelmedewerker achter de kassa. Voorraden en prijzen zijn overal inzichte-
lijk. De klant heeft één en dezelfde ervaring, of het nu gaat om social media, webshop of de fysieke winkel.
De winkelmedewerker kan bij een aankoop in de fysieke winkel ook aanbieden het thuis te laten bezorgen,
immers bezorgen maakt toch al onderdeel uit van het concept.
In dit boek zullen we verschillende voorbeelden tegenkomen waarbij omni-channel wordt toegepast.
Omni-channel betekent een vergaande integratie van online en offline kanalen
waarbij voor de klantbeleving online en offline geen verschil maakt.
Omni-channel als kapstok
Omni-channel is het ideale plaatje voor elke klant en ondernemer. Aan de ene kant lijkt dat gemakkelijker
gezegd dan gedaan, want veel MKB bedrijven hebben een beperkt budget, waardoor de integratie van onli-
ne en offline op een beperkte schaal kan plaatsvinden. Maar juist ook voor het MKB zijn er veel kansen.
Het MKB biedt ook een andere meerwaarde voor de klant ten opzichte van de grotere concurrenten. Denk
hierbij aan de lokale aanwezigheid, heel persoonlijke service en snel kunnen schakelen door de kleinscha-
ligheid. Kleinschaligheid zorgt er ook voor dat er organisatorisch een korte lijn is tussen de offline en onli-
ne verkoopwerkzaamheden en betrokken medewerkers. Soms kan met beperkte investeringen een grote
vooruitgang geboekt worden, zeker gezien het feit dat de nodige techniek steeds laagdrempeliger is gewor-
den en betaalbaarder wordt.
15