Page 11 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 11
Inkijkexemplaar
1
HOOFDSTUK 1
1. Introductie retailmarketing
Marketing is een breed begrip en als we een aantal willekeurige mensen vragen over wat marketing eigen-
lijk inhoudt, krijgen we daarop verschillende antwoorden. Vaak hebben de antwoorden zeker iets te maken
met marketing, maar wordt het begrip niet geheel afgedekt.
Als de vraag “Wat is marketing?” gesteld wordt, denken veel mensen aan reclame maken en verkopen. Dat Marketing
zijn ongetwijfeld onderdelen die ermee te maken hebben, maar marketing is meer dan dat.
Marketing houdt zich bezig met het vaststellen van behoeftes in de markt, met het vinden van doelgroepen
en het bereiken van die doelgroepen met het juiste product. Als we de marketing op een goede manier uit-
voeren, zal het gevolg zijn dat we producten of diensten verkopen en winst maken op die verkopen.
In deze lesmethode zullen we de retailmarketing handen en voeten geven, wordt gedurende de methode
duidelijk wat retailmarketing allemaal inhoudt en niet onbelangrijk, wat je er allemaal mee kunt!
1.1 Het landschap van de retail
Retail is een modern woord voor detailhandel. Retail is overal om ons heen, van de markt tot speciaalzaak,
van warenhuis tot pure webshop. Elke dag zijn we als consument in aanraking met de retail, of het nu gaat
om onze dagelijkse boodschappen of de aankoop van een droomproduct.
Alleen in Nederland zijn er al zo’n 85.000 winkels actief. Daarnaast zijn er ook
nog zo’n 80.000 webshops! Het aanbod is enorm en de keuze voor de klant
dus ook. Door de grote hoeveelheid aanbieders is er bovendien veel concur- Retail in
rentie. Winkeliers moeten echt moeite doen om de klant voor zich te winnen. Nederland:
Een deel van onze aankopen als consument doen we omdat het moet. Denk 80.000
aan de dagelijkse boodschappen. Het zijn producten waar we niet al te veel Webshops
over nadenken voordat we ze kopen. Deze groep producten noemen we 85.000
“convenience goods”. Winkels Convenience goods
Op andere momenten is een klant lekker aan het shoppen, bewust of onbe-
wust op zoek naar kleding of een paar nieuwe schoenen. Dit is een categorie
producten waarvoor de consument meer moeite doet. Hij vergelijkt en oriënteert zich voordat de aankoop
wordt gedaan. Deze categorie noemen we shopping goods. Shopping goods
Kijken we naar heel dure producten, specialty goods genoemd, dan is de consument nog kritischer. Hij neemt Specialty goods
nog meer tijd om te vergelijken en laat zich vaak uitgebreid voorlichten.
Of het nu gaat om convenience goods, shopping goods of specialty goods, de klant is altijd kritisch en de
retailer moet echt moeite doen om de klant voor zich te winnen. Een belangrijk aspect hierbij is “fun”.
11