Page 11 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 11

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  1




                HOOFDSTUK 1




           1.     Introductie retailmarketing



           Marketing is een breed begrip en als we een aantal willekeurige mensen vragen over wat marketing eigen-
           lijk inhoudt, krijgen we daarop verschillende antwoorden. Vaak hebben de antwoorden zeker iets te maken
           met marketing, maar wordt het begrip niet geheel afgedekt.

           Als de vraag “Wat is marketing?” gesteld wordt, denken veel mensen aan reclame maken en verkopen. Dat  Marketing
           zijn ongetwijfeld onderdelen die ermee te maken hebben, maar marketing is meer dan dat.
           Marketing houdt zich bezig met het vaststellen van behoeftes in de markt, met het vinden van doelgroepen
           en het bereiken van die doelgroepen met het juiste product. Als we de marketing op een goede manier uit-
           voeren, zal het gevolg zijn dat we producten of diensten verkopen en winst maken op die verkopen.


           In deze lesmethode zullen we de retailmarketing handen en voeten geven, wordt gedurende de methode
           duidelijk wat retailmarketing allemaal inhoudt en niet onbelangrijk, wat je er allemaal mee kunt!



           1.1    Het landschap van de retail


           Retail is een modern woord voor detailhandel. Retail is overal om ons heen, van de markt tot speciaalzaak,
           van warenhuis tot pure webshop. Elke dag zijn we als consument in aanraking met de retail, of het nu gaat
           om onze dagelijkse boodschappen of de aankoop van een droomproduct.


           Alleen in Nederland zijn er al zo’n 85.000 winkels actief. Daarnaast zijn er ook
           nog zo’n 80.000 webshops! Het aanbod is enorm en de keuze voor de klant
           dus ook. Door de grote hoeveelheid aanbieders is er bovendien veel concur-     Retail in
           rentie. Winkeliers moeten echt moeite doen om de klant voor zich te winnen.  Nederland:


           Een deel van onze aankopen als consument doen we omdat het moet. Denk      80.000
           aan de dagelijkse boodschappen. Het zijn producten waar we niet al te veel   Webshops
           over nadenken voordat we ze kopen. Deze groep producten noemen we       85.000
           “convenience goods”.                                                  Winkels           Convenience goods


           Op andere momenten is een klant lekker aan het shoppen, bewust of onbe-
           wust op zoek naar kleding of een paar nieuwe schoenen. Dit is een categorie
           producten waarvoor de consument meer moeite doet. Hij vergelijkt en oriënteert zich voordat de aankoop
           wordt gedaan. Deze categorie noemen we shopping goods.                                  Shopping goods


           Kijken we naar heel dure producten, specialty goods genoemd, dan is de consument nog kritischer. Hij neemt  Specialty goods
           nog meer tijd om te vergelijken en laat zich vaak uitgebreid voorlichten.


           Of het nu gaat om convenience goods, shopping goods of specialty goods, de klant is altijd kritisch en de
           retailer moet echt moeite doen om de klant voor zich te winnen. Een belangrijk aspect hierbij is “fun”.





                                                                                                          11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16