Page 13 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 13
Inkijkexemplaar
1
Door de verdergaande digitale ontwikkelingen werd de catalogus online gepresenteerd en uiteindelijk getrans-
formeerd tot een heuse webshop. In 2005 werd iDeal geïntroduceerd en was het mogelijk om op een snel-
le en eenvoudige manier af te rekenen via je eigen bank.
Het zijn de digitale ontwikkelingen die het voor de ondernemer mogelijk maken een webshop in te richten,
die bovendien ook nog eens mobielvriendelijk is.
Als je scherp hebt wat je wil bereiken, kun je een actieplan maken. Zo'n plan heb je nodig om een website
of webshop succesvol te kunnen maken.
1.1.2 Verandering in het landschap
Dat de digitale ontwikkeling invloed heeft op het landschap van de retail zal niet meer vreemd klinken. We
zien de webshops overal ontstaan en de zoekmachine staat boordevol resultaten. Het landschap van winkels
is definitief veranderd en zal zich ook in de komende jaren verder ontwikkelen. Sommigen zien de opkomst
van webshops als een bedreiging. Hoewel dat voor een deel van de winkeliers zo is, liggen er veel kansen
voor ondernemers.
De toekomst van het winkellandschap zal niet uitsluitend gaan bestaan uit webshops. Het succes van win-
keliers hangt af van de mate en de manier waarop de webshop omarmd wordt.
Voor de puur fysieke winkel zal de combinatie met de webshop extra kansen bieden. Maar andersom geldt
dat ook. We zien dat bijvoorbeeld bij Coolblue. Coolblue is begonnen als webshop, maar heeft nu een flink
aantal fysieke winkels. In de fysieke winkel worden de producten op een andere manier ervaren dan in de
webshop. De klant kan bovendien direct informatie krijgen van een specialist en de winkel heeft de moge-
lijkheid een band met de klant op te bouwen.
Coolblue is begonnen als webshop, maar heeft nu ook meerdere winkels.
13