Page 43 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 43
Inkijkexemplaar
6
HOOFDSTUK 6
6. Wat voor een bedrijf ben je?
6.1 Verschillende groottes en typen winkels
Binnen de retail kun je onderscheid maken tussen verschillende typen winkels. Zo kun je kijken naar de grootte
van een bedrijf, maar ook naar de wijze waarop de klanten in de winkel bediend worden.
Als we kijken naar de grootte van een winkel, dan onderscheiden we het volgende:
• Microbedrijf (<10 werknemers) Microbedrijf
• Kleinbedrijf (10-49 werknemers) Kleinbedrijf
• Middelgroot bedrijf (50 -250 werknemers) Middelgroot bedrijf
• Grootwinkelbedrijf (>250 werknemers) Grootwinkelbedrijf
De grotere bedrijven bestaan vrijwel altijd uit meerdere filialen die centraal worden aangestuurd. Er is een
hoofdvestiging of hoofdkantoor die zich bezighoudt met het commerciële beleid. Ook met betrekking tot
de logistiek kan gebruik worden gemaakt van één of meer centrale magazijnen (per regio of productsoort).
Winkels kunnen ook verschillen in de manier waarop de klant geholpen wordt. We komen hierbij de volgen-
de bedieningsvormen tegen: Bedieningsvormen
Verschillende bedieningsvormen.
Het type winkel kan ook erg verschillen. Daarbij hebben we de speciaalzaak die zich richt op één of enkele
assortimentsgroepen die sterk verwant zijn met elkaar, zoals dames- en herenkleding. Andere winkels spe-
len in op een breed assortiment, zoals de supermarkt en het warenhuis. We spreken dan ook wel eens over
het one-stop-shop principe.
47