Page 47 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 47

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  8






                                          Probleem / vraagstelling



                                 Vaststellen methode en informatiebronnen



                                            Uitvoeren onderzoek




                                     Verwerken en analyseren resultaten



                                           Conclusies formuleren

                                Het marktonderzoek verloopt altijd via een stappenplan.
                             Dit geeft de beste kans op betrouwbare en volledige resultaten.


           Het maakt niet zoveel uit wat de onderzoeker te weten wil komen, de stappen worden altijd gevolgd. De
           methode van onderzoek, de informatiebronnen en de uitvoering, is volledig afhankelijk van de vraagstel-
           ling en daar kan een grote variatie in zijn.  In de volgende paragrafen lopen we door de stappen heen.
           Voorbeelden van onderzoek zijn:

           •   Onderzoek naar gebruiksgemak van producten.
           •   Onderzoek met smaakpanels om producten te testen.
           •   Onderzoek naar de beste prijsstelling van te introduceren producten.
           •   Enquêtes over ervaringen met de afdeling klantenservice.

           8.1.1  Probleem / vraagstelling

           Zonder een goede probleemanalyse is het niet mogelijk goede onderzoeksvragen op te stellen. “Wat wil je
           precies te weten komen?”, is dan ook de belangrijkste vraag, nog voordat het onderzoek daadwerkelijk is
           gestart. Pas als dit scherp in beeld is, kan worden nagedacht over de onderzoeksmethode en de informatie-
           bronnen die nodig zijn om antwoorden op de onderzoeksvragen te geven.


           8.1.2  Vaststellen methodes
           Er zijn nogal wat werkwijzen en methodes die je kunt gebruiken als je marktonderzoek doet en wat je gebruikt
           hangt natuurlijk samen met de vraagstelling. Om te beginnen zijn er twee soorten onderzoek, primair onder-
           zoek en secundair onderzoek, met daaraan gekoppeld verschillende manieren om het onderzoek uit te voeren.

           Primair onderzoek
           Primair onderzoek heeft betrekking op het verzamelen van nieuwe gegevens. De gegevens bestaan nog  Primair onderzoek
           niet en worden voor de eerste keer verzameld en het onderzoek is dan ook niet eerder uitgevoerd. Primair  Veldonderzoek
           onderzoek wordt ook wel “veldonderzoek, fieldresearch” genoemd. Om primair onderzoek te doen, moet  Fieldresearch
           je er meestal op uit. Je kunt dat dus niet alleen maar doen vanachter je bureau.










                                                                                                          61
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52