Page 47 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 47
Inkijkexemplaar
8
Probleem / vraagstelling
Vaststellen methode en informatiebronnen
Uitvoeren onderzoek
Verwerken en analyseren resultaten
Conclusies formuleren
Het marktonderzoek verloopt altijd via een stappenplan.
Dit geeft de beste kans op betrouwbare en volledige resultaten.
Het maakt niet zoveel uit wat de onderzoeker te weten wil komen, de stappen worden altijd gevolgd. De
methode van onderzoek, de informatiebronnen en de uitvoering, is volledig afhankelijk van de vraagstel-
ling en daar kan een grote variatie in zijn. In de volgende paragrafen lopen we door de stappen heen.
Voorbeelden van onderzoek zijn:
• Onderzoek naar gebruiksgemak van producten.
• Onderzoek met smaakpanels om producten te testen.
• Onderzoek naar de beste prijsstelling van te introduceren producten.
• Enquêtes over ervaringen met de afdeling klantenservice.
8.1.1 Probleem / vraagstelling
Zonder een goede probleemanalyse is het niet mogelijk goede onderzoeksvragen op te stellen. “Wat wil je
precies te weten komen?”, is dan ook de belangrijkste vraag, nog voordat het onderzoek daadwerkelijk is
gestart. Pas als dit scherp in beeld is, kan worden nagedacht over de onderzoeksmethode en de informatie-
bronnen die nodig zijn om antwoorden op de onderzoeksvragen te geven.
8.1.2 Vaststellen methodes
Er zijn nogal wat werkwijzen en methodes die je kunt gebruiken als je marktonderzoek doet en wat je gebruikt
hangt natuurlijk samen met de vraagstelling. Om te beginnen zijn er twee soorten onderzoek, primair onder-
zoek en secundair onderzoek, met daaraan gekoppeld verschillende manieren om het onderzoek uit te voeren.
Primair onderzoek
Primair onderzoek heeft betrekking op het verzamelen van nieuwe gegevens. De gegevens bestaan nog Primair onderzoek
niet en worden voor de eerste keer verzameld en het onderzoek is dan ook niet eerder uitgevoerd. Primair Veldonderzoek
onderzoek wordt ook wel “veldonderzoek, fieldresearch” genoemd. Om primair onderzoek te doen, moet Fieldresearch
je er meestal op uit. Je kunt dat dus niet alleen maar doen vanachter je bureau.
61