Page 48 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 48

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  9




                HOOFDSTUK 9




           9.     Krachten van buiten



           Veel eigenaren van winkels zijn ondernemer geworden omdat ze de behoefte hebben zelf alles in de hand te
           hebben. Ze willen zoveel mogelijke zelf beslissen met zo min mogelijk invloed van buiten. Helaas is dat niet
           altijd mogelijk. Elke ondernemer heeft te maken met zaken waar hij geen invloed op heeft. Het zijn krach-
           ten van buiten. In dit hoofdstuk bespreken we de krachten van buiten en laten zien hoe de ondernemer of
           marketeer hiermee kan omgaan.



           9.1    De micro-, meso- en macro-omgeving


           We kunnen de omgeving waarin de ondernemer actief is, zien als een cirkel. De ondernemer zit midden in  Micro-omgeving
           de cirkel en deze cirkel is de “micro-omgeving”. Om hem heen zitten twee andere cirkels, de meso- en de  Meso-omgeving
           macro-omgeving.                                                                         Macro-omgeving


           De term “micro” geeft al aan dat het een kleine omgeving is. Het gaat hierbij om de eigen (interne) organi-
           satie. Als we de micro-omgeving onderzoeken, dan hebben we het bijvoorbeeld over onze eigen producten,
           middelen en mensen. Bij de meso-omgeving kijken we naar externe partijen waar we direct mee te maken
           hebben, zoals leveranciers, klanten en concurrenten. Op de meso-omgeving hebben we slechts een beperkte
           invloed. De rest van de omgeving, waar we zelf geen enkele invloed op hebben, noemen we de macro-om-
           geving. Voorbeelden hiervan zijn de overheid en de economie.


                                                              Macro-omgeving
                                                              Economie
                                                              Technologie
                                                              Demogra e
                                     Macro                    Ecologie


                                     Meso
                                                              Meso-omgeving
                                                              Concurrenten
                                     Micro                    Leveranciers
                                                              Vakbonden
                                                              Lokale overheid

                                                              Micro-omgeving
                                                              De eigen organisatie
                                   De "omgeving" waarin de ondernemer actief is.


           De ondernemer heeft invloed op zijn eigen omgeving. Hij gaat over de producten die hij verkoopt, de prij-
           zen die hij hanteert en hij gaat over zijn eigen personeel.










                                                                                                          71
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53