Page 48 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 48
Inkijkexemplaar
9
HOOFDSTUK 9
9. Krachten van buiten
Veel eigenaren van winkels zijn ondernemer geworden omdat ze de behoefte hebben zelf alles in de hand te
hebben. Ze willen zoveel mogelijke zelf beslissen met zo min mogelijk invloed van buiten. Helaas is dat niet
altijd mogelijk. Elke ondernemer heeft te maken met zaken waar hij geen invloed op heeft. Het zijn krach-
ten van buiten. In dit hoofdstuk bespreken we de krachten van buiten en laten zien hoe de ondernemer of
marketeer hiermee kan omgaan.
9.1 De micro-, meso- en macro-omgeving
We kunnen de omgeving waarin de ondernemer actief is, zien als een cirkel. De ondernemer zit midden in Micro-omgeving
de cirkel en deze cirkel is de “micro-omgeving”. Om hem heen zitten twee andere cirkels, de meso- en de Meso-omgeving
macro-omgeving. Macro-omgeving
De term “micro” geeft al aan dat het een kleine omgeving is. Het gaat hierbij om de eigen (interne) organi-
satie. Als we de micro-omgeving onderzoeken, dan hebben we het bijvoorbeeld over onze eigen producten,
middelen en mensen. Bij de meso-omgeving kijken we naar externe partijen waar we direct mee te maken
hebben, zoals leveranciers, klanten en concurrenten. Op de meso-omgeving hebben we slechts een beperkte
invloed. De rest van de omgeving, waar we zelf geen enkele invloed op hebben, noemen we de macro-om-
geving. Voorbeelden hiervan zijn de overheid en de economie.
Macro-omgeving
Economie
Technologie
Demogra e
Macro Ecologie
Meso
Meso-omgeving
Concurrenten
Micro Leveranciers
Vakbonden
Lokale overheid
Micro-omgeving
De eigen organisatie
De "omgeving" waarin de ondernemer actief is.
De ondernemer heeft invloed op zijn eigen omgeving. Hij gaat over de producten die hij verkoopt, de prij-
zen die hij hanteert en hij gaat over zijn eigen personeel.
71