Page 45 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 45
Inkijkexemplaar
7
In de traditionele marketing wordt gewerkt met 4 criteria waarop doelgroepen worden bepaald. Omdat een
doelgroep ook wel een segment genoemd wordt, spreken we daarbij over segmentatiecriteria. Segment
Segmentatiecriteria
7.2.1 De 4 traditionele segmentatiecriteria
Doelgroepen kun je op verschillende manieren bepalen. Je kunt uitgaan van de eigenschappen van de klant
en kijken naar klantgedrag.
In de traditionele marketing wordt gewerkt met 4 criteria waarop doelgroepen worden bepaald. Omdat een
doelgroep ook wel een segment genoemd wordt, spreken we daarbij over segmentatiecriteria.
Geografische criteria
Dit is een al oude vorm van segmenteren, namelijk op basis van bijvoorbeeld plaats, streek, provincie of land. Geografische criteria
Demografische criteria
Hierbij wordt gesegmenteerd op eigenschappen als leeftijd, geslacht, burgerlijke staat en gezinsgrootte. Ook Demografische criteria
deze criteria worden al sinds lange tijd gebruikt.
Economische criteria
We maken hierbij onderscheid door te kijken naar de hoogte van het inkomen en de besteding van mensen. Economische criteria
Psychologische criteria
Deze criteria zijn het moeilijkst meetbaar, maar kunnen wel relevant zijn voor het bepalen van je doelgroep. Psychologische criteria
Hierbij wordt gekeken naar interesses van mensen. Je kunt hier denken aan sport, hobby of bepaalde bezig-
heden van mensen.
Door de opkomst van internet en omni-channel krijgen de segmentatiecriteria wel een iets andere beteke-
nis of waarde. Bij pure fysieke verkoop is de plaats van je winkel belangrijk, voor de webshop is dat weer
minder van belang.
Een webshop moet ervoor zorgen dat de producten, het design en de informatie die wordt gegeven, aanslui-
ten bij de doelgroepen waar de shop zich op richt. Daarnaast moet de webshop technieken gebruiken die er
voor zorgen dat geïnteresseerde verkopers de shop online weten te vinden. Hoe dit wordt gedaan bespre-
ken we in één van de volgende hoofdstukken.
Als we de eigenschappen en behoeftes van de doelgroep kennen, kunnen we daar in ons assortiment, bij de
prijsstelling van de producten, de winkelinrichting en onze reclame-uitingen, rekening mee houden. Maar,
hoe bepalen we de doelgroepen en wat kunnen we doen om zoveel kennis over de doelgroepen te verza-
melen, zodat we deze kennis kunnen gebruiken om onze winkel succesvol te maken.
7.2.2 Segmentatiestrategieën
De traditionele segmentatiecriteria helpen je om na te denken over doelgroepen en segmenten. Willen we
de hele markt kunnen bedienen, of slechts een deel van de markt? De keuze is belangrijk, het is een “stra-
tegische keuze”. Een hulpmiddel bij het maken van deze keuze zijn de “segmentatiestrategieën”. In de vol- Segmentatiestrategieën
gende afbeelding zien we dat we 4 keuzes hebben.
55