Page 45 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 45

Inkijkexemplaar
                                                                                                                  7






           In de traditionele marketing wordt gewerkt met 4 criteria waarop doelgroepen worden bepaald. Omdat een
           doelgroep ook wel een segment genoemd wordt, spreken we daarbij over segmentatiecriteria.   Segment
                                                                                                   Segmentatiecriteria
           7.2.1  De 4 traditionele segmentatiecriteria

           Doelgroepen kun je op verschillende manieren bepalen. Je kunt uitgaan van de eigenschappen van de klant
           en kijken naar klantgedrag.
           In de traditionele marketing wordt gewerkt met 4 criteria waarop doelgroepen worden bepaald. Omdat een
           doelgroep ook wel een segment genoemd wordt, spreken we daarbij over segmentatiecriteria.


           Geografische criteria
           Dit is een al oude vorm van segmenteren, namelijk op basis van bijvoorbeeld plaats, streek, provincie of land. Geografische criteria

           Demografische criteria
           Hierbij wordt gesegmenteerd op eigenschappen als leeftijd, geslacht, burgerlijke staat en gezinsgrootte. Ook  Demografische criteria
           deze criteria worden al sinds lange tijd gebruikt.


           Economische criteria
           We maken hierbij onderscheid door te kijken naar de hoogte van het inkomen en de besteding van mensen. Economische criteria


           Psychologische criteria
           Deze criteria zijn het moeilijkst meetbaar, maar kunnen wel relevant zijn voor het bepalen van je doelgroep.  Psychologische criteria
           Hierbij wordt gekeken naar interesses van mensen. Je kunt hier denken aan sport, hobby of bepaalde bezig-
           heden van mensen.


           Door de opkomst van internet en omni-channel krijgen de segmentatiecriteria wel een iets andere beteke-
           nis of waarde. Bij pure fysieke verkoop is de plaats van je winkel belangrijk, voor de webshop is dat weer
           minder van belang.

           Een webshop moet ervoor zorgen dat de producten, het design en de informatie die wordt gegeven, aanslui-
           ten bij de doelgroepen waar de shop zich op richt. Daarnaast moet de webshop technieken gebruiken die er
           voor zorgen dat geïnteresseerde verkopers de shop online weten te vinden. Hoe dit wordt gedaan bespre-
           ken we in één van de volgende hoofdstukken.


           Als we de eigenschappen en behoeftes van de doelgroep kennen, kunnen we daar in ons assortiment, bij de
           prijsstelling van de producten, de winkelinrichting en onze reclame-uitingen, rekening mee houden. Maar,
           hoe bepalen we de doelgroepen en wat kunnen we doen om zoveel kennis over de doelgroepen te verza-
           melen, zodat we deze kennis kunnen gebruiken om onze winkel succesvol te maken.

           7.2.2  Segmentatiestrategieën
           De traditionele segmentatiecriteria helpen je om na te denken over doelgroepen en segmenten. Willen we
           de hele markt kunnen bedienen, of slechts een deel van de markt?  De keuze is belangrijk, het is een “stra-
           tegische keuze”. Een hulpmiddel bij het maken van deze keuze zijn de “segmentatiestrategieën”. In de vol- Segmentatiestrategieën
           gende afbeelding zien we dat we 4 keuzes hebben.








                                                                                                          55
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50