Page 49 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 49

Inkijkexemplaar
     9






                        Het volgende deel is de meso-omgeving. Hier zitten zijn leveranciers, concurrenten, klanten en distributeurs.
                        De meso-omgeving is dichtbij. Hij staat dagelijks in contact met de meso-omgeving, maar hij heeft geen directe
                        invloed. Hij moet echter wel rekening houden met de wensen en behoeften van de partijen in deze omgeving.
                        De buitenste ring is de macro-omgeving. In de macro-omgeving zien we de politiek (wetgeving), economie,
                        cultuur enz. De ondernemer heeft hier geen enkele invloed, maar hij wordt er wel door beïnvloed. Hij moet
                        zich bijvoorbeeld houden aan de wetten die door de politiek worden gemaakt.


                        Marketeers en ondernemers houden op verschillende manieren rekening met de omgevingen. Voor sommi-
                        ge omgevingen zijn er tools die hierbij behulpzaam zijn. We bespreken twee tools. De DESTEP tool voor de
                        analyse van de macro-omgeving en het 5-krachtenmodel voor de analyse van de meso-omgeving.



                        9.2    DESTEP


   DESTEP model         Het DESTEP model is een methode om de macro-omgeving van het bedrijf te analyseren. Het gaat hierbij
                        om factoren waar het bedrijf geen invloed op heeft. Hieronder zien we het model.



                                                             Demogra sche
                                                             Factoren




                                            Politiek
                                            juridische                          Economische
                                            factoren                            factoren

                                                               DESTEP
                                                                                  Sociaal
                                           Ecologische
                                           factoren                               culturele
                                                                                  factoren



                                                            Technologische
                                                            factoren

                                                           Het DESTEP Model


                        We geven bij elk van de factoren een voorbeeld.

                        Demografische factoren
   Demografische factoren  Nederland vergrijst. Het aantal ouderen neemt snel toe waardoor de gemiddelde leeftijd stijgt. Vergrijzing is
                        voor sommige bedrijven een bedreiging, maar voor andere bedrijven juist een kans. Voor bedrijven die mid-
                        delen leveren om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen, is dit een kans op groei. Deze groei zal min
                        of meer automatisch zijn omdat de markt voor dit soort producten groeit. Een bedrijf kan dit ook aangrijpen
                        om sneller te groeien dan de markt. Hiervoor moet dan een strategisch marketingplan worden gemaakt.








             72
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54