Page 49 - Inkijkexemplaar-Retailmarketing-en-E-commerce-voor-het-mbo
P. 49
Inkijkexemplaar
9
Het volgende deel is de meso-omgeving. Hier zitten zijn leveranciers, concurrenten, klanten en distributeurs.
De meso-omgeving is dichtbij. Hij staat dagelijks in contact met de meso-omgeving, maar hij heeft geen directe
invloed. Hij moet echter wel rekening houden met de wensen en behoeften van de partijen in deze omgeving.
De buitenste ring is de macro-omgeving. In de macro-omgeving zien we de politiek (wetgeving), economie,
cultuur enz. De ondernemer heeft hier geen enkele invloed, maar hij wordt er wel door beïnvloed. Hij moet
zich bijvoorbeeld houden aan de wetten die door de politiek worden gemaakt.
Marketeers en ondernemers houden op verschillende manieren rekening met de omgevingen. Voor sommi-
ge omgevingen zijn er tools die hierbij behulpzaam zijn. We bespreken twee tools. De DESTEP tool voor de
analyse van de macro-omgeving en het 5-krachtenmodel voor de analyse van de meso-omgeving.
9.2 DESTEP
DESTEP model Het DESTEP model is een methode om de macro-omgeving van het bedrijf te analyseren. Het gaat hierbij
om factoren waar het bedrijf geen invloed op heeft. Hieronder zien we het model.
Demogra sche
Factoren
Politiek
juridische Economische
factoren factoren
DESTEP
Sociaal
Ecologische
factoren culturele
factoren
Technologische
factoren
Het DESTEP Model
We geven bij elk van de factoren een voorbeeld.
Demografische factoren
Demografische factoren Nederland vergrijst. Het aantal ouderen neemt snel toe waardoor de gemiddelde leeftijd stijgt. Vergrijzing is
voor sommige bedrijven een bedreiging, maar voor andere bedrijven juist een kans. Voor bedrijven die mid-
delen leveren om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen, is dit een kans op groei. Deze groei zal min
of meer automatisch zijn omdat de markt voor dit soort producten groeit. Een bedrijf kan dit ook aangrijpen
om sneller te groeien dan de markt. Hiervoor moet dan een strategisch marketingplan worden gemaakt.
72